Slumpad post: Tala med återförsäljaren
| Prenumerera! | Kontrollpanel | Log in

Saker varje dag

| 2024-06-15, 16:36

Det är mycket man behöver göra varje dag. Sova, äta (och fixa maten), toabesök, borsta tänder, jobba etc. Sen väljer man ju lite själv kring vissa saker vad man lägger till. Det finns saker som har med barnen att göra, och saker som har med Raffe att göra (fler än de som har med barnen att göra).

Just nu kan jag känna att det är ganska mycket varje dag-grejer. En del för nöjes skull men som kanske ändå blir någon slags måste. Hur förhåller man sig till det? Bara slutar? Accepterar att man vill göra det trots allt?

• Vi kör ett par appar  (Connections, When taken och TimeGuessr) varje dag. Det tar lite tid och kraft. Dock väldigt roligt! Finns några till som vi ibland kör. Är ju något vi gör tillsammans.
  • Jag och barnen har lång streak på Duolingo nu så där vill jag köra lite varje dag. Vissa perioder blir det dock väldigt kort. Fast jag är i högsta ligan och vill väldigt gärna stanna kvar där.
  • Jag har dragit igång Pokemon Go igen (går mycket lokalt i Skarpnäck pga olika saker).
  • Träna mina 10 minuter dagligen som ibland känns lite motigt men alltid väldigt bra efteråt.
  • Fyller i formulär varje kväll för både mig och Simon kring lite rutiner.

Vi får se om jag förändrar någon av dessa vanor!

Till USA för 30 år sen

| 2024-06-14, 21:46

Idag är det 30 år sen jag satte mig på ett plan efter att ha kramat mamma hejdå och flög över atlanten till USA. Ett äventyr jag verkligen längtat efter. Jag hade fixat en familj via “The au-pair magazine” som någon Tage (?) råddade (före internet…). Skulle till Newburyport, strax norr om Boston, i Massachusets.

Förra veckan letade jag upp dagboken för att läsa tillbaka och minnas. Önskar att jag skrivit ännu mer såklart, men det framgick verkligen att jag ganska snabbt kände att det inte var en match mellan mig och familjen. Våndan över att att göra mamman besviken, att inte veta vad jag skulle göra etc. Jobbigt att läsa tillbaka. Att prata med mamma i telefon och inte vilja oroa henne.

Som tur var kände mamman det på sig. Personen som tog hand om barnen när jag kom, kunde stanna längre och jag pratade i telefon med en tjej jag snackat med på folkhögskolan precis före hon slutade (som varit au-pair och denna sommar var tillbaka och hälsade på utan för Washington DC hos sin familj – och jobbade i en annan). Hon sa att jag kunde komma dit, de hade kanske en familj som behövde någon.

Så exakt en vecka efter att jag kom till Boston, satte jag mig på en buss till flygplatsen, tog planet tillbaka till New York där jag efter lite letande hittade plats på ett plan till Dulles Airport utanför DC (fått direktiv om att åka dit för då kunde hon hämta upp mig). Lyssnade på på Nordman på min portabla cd-spelare och spanade på folk på flygplatsen medans jag väntade.

Kollade igenom fotoalbumet förut idag men insåg att jag hade noll bilder på mig själv. Före selfisarnas tid kan man lugnt säga. Kanske återkommer jag med mer från mitt år i USA, så här 30 år senare!

21 år senare

| 2024-06-14, 21:26

Ikväll startar Vätternrundan och ikväll är det oxå 21 år sen jag gick i mål efter att ha cyklat de där 30 milen. När det hade gått 10 år skrev jag lite om det. Galet hur det faktiskt har gått 21 år.

Roligt att göra det tillsammans med Sara dessutom. Då hade vi känt varandra i 13 år, nu 34.

30 mil. På cykel. På mindre än ett dygn.

21 år senare åker jag fortfarande förbi Vättern och spanar ut, och funderar på hur tusan det är möjligt att vi lyckades.

28 år gammal. Pannben och en ganska bra grundtränad kropp.

Aldrig varit sugen på att göra det igen. Tjejvättern har jag ju gjort igen, och det finns även halvvättern. Tyvärr är det lite klurigt med cykling och min axel/arm som domnar när jag är fast i cykelställning. Så jag skyller på det och är nöjd med vad jag gjorde då för massa år sen. Nu kan jag ha fokus på annat i livet!

Norska Hesa Fredrik

| 2024-06-13, 20:39

När vi stod och väntade på maten i onsdags passade jag på att fånga några pokémons. Helt plötsligt började telefonen durra och tjuta, samtidigt som jag hörde samma ljud från folk runt omkring mig.

Tog ett par sekunder att fatta, och se att jag hade ett meddelande på skärmen. Efter en kort stund började även högtalare låta på samma sätt som när Hesa Fredrik testas i Sverige.

Måste erkänna att det gav ganska mycket rysningar. Har givetvis tänkt på terrordåden i Oslo 2011. Plus att drottninggatan såklart finns i färskt minne.

Intressant ändå att de med hjälp av 4G och 5G kan ta över allas telefoner och skicka ut såna här larm.

Gillar det, samtidigt som det skrämmer mig på vissa sätt. Intressant upplevelse iaf.

Oslo dag 3

| 2024-06-13, 20:25

Enligt väderprognosen skulle det regna hela onsdagen så vi hade packat regnjackor och ett litet paraply. Vi packade ihop oss på morgonen och lämnade rummet i hyfsad tid. Tog oss till centralen för att låsa in packningen. Sen vidare ut till Kontiki-museumet, och Fram-museumet. Strosade igenom rätt snabbt och sen tog vi båten in till stan igen.

Där funderade vi på vad vi skulle göra och såg Nobels fredsprismuseum. Tänkte att man kanske kunde fika där. Barnen spelade schack en halvtimme och jag nyttjade wifi.

Väl klara var vi rätt hungriga och himlen såg mörk ut. Vi hade blivit tipsade om Den glade gris men när foodtrucksen stod där och såg härliga ut valde vi att köpa direkt där. Vi hann äta och planera nästa grej och ta oss dit före regnet kom.

Paradoxmuseumet valde vi och det var kul att knalla runt på även om vi var rätt trötta. Efteråt tog vi oss en kort bit till ett fik för att sen ta oss vidare tillbaka till centralen där vi parkerade oss på ett fik och skärmade och spelade kort tills det var dags att fixa middag och gå på tåget.

Strax efter 22 var vi tillbaka i Stockholm och blev hämtade med bil av John och Raffe. Vi gillar nöjesparker, gröna parker, kollektivtrafik och kanske inte egentligen så mycket museum och vi tyckte 2 nätter var alldeles lagom att vara där.

Oslo dag 2

| 2024-06-13, 20:10

Tisdagen var enda heldagen i Oslo och då hade vi bestämt oss för att dra några mil söderut till nöjesparken Tusenfryd. Oslopasset gav oss full frihet med kollektivtrafiken. Många skolklasser insåg vi före öppningen men väl inne så var det faktiskt knappt någon kö alls. Vi undrade faktiskt var alla var.

Flera riktigt roliga attraktioner!

• Storm där man började med att backa bakåt – riktigt häftig!
  • SpeedMonster som accelererade mycket snabbt och var en skön åktur.
  • ThunderCoaster som lät aningens för mycket och var rätt ryckig.
  • SpinSpider som bara Joel åkte (flera gånger dessutom)
  • SuperSplash som var superhärlig!
  • Ekom Nkam som var en sämre version av flumraiden.
  • Thors Hammer som var en skickligt gjord 4-d-upplevelse.
  • Loopen som var rätt basic men en skön åktur.

Lite ledsna att Dungeon, Ragnarok och baddelen var stängda.

En timme före stängningsdags (10-15 var vi där) var vi nöjda och tog bussen tillbaka till stan. Där insåg vi att om vi tog oss till rummet skulle vi inte komma därifrån igen. Så vi tog spårvagnen till Vigelandsparken och letade upp ett fik där vi njöt av mycket god fika och utsikt. Vilken underbar park!

Sen vandrade vi igenom parken, och tog oss från andra sidan hem med buss (rätt nära). Letade efter sushiställe och det skulle finnas ett på vägen men vi kunde inte hitta det och började fundera på alternativ. Då såg jag på kartan att det faktiskt skulle ligga en i samma byggnad som vi bodde. Mycket riktigt – porten bredvid och vi fattar inte hur vi kunnat missa det första dagen, och på morgonen. Nåja.

Dagen avslutades med sushi, chips, godis och skärm. Helt färdiga.

Oslo dag 1

| 2024-06-13, 19:54

Tåget skulle gå 06:02 så vi var uppe i ottan och tog tunnelbanan in. Bara för att tåget skulle vara försenat. Först lite, och sen lite till och först en timme efter utsatt avgång kom vi iväg. I Kristinehamn bytte vi till buss (planerat spårarbete) och vid halv 1 klev vi av bussen och började orientera oss.

Vi ville först ner till vattnet och hittade en restaurang för lunch. Därifrån såg vi Munchmuseumet och bestämde oss för att gå in där. Gratis inträde med Oslo-passet. Häftig byggnad och vi tog oss runt många av utställningsrummen. Besvikna på toppvåningen som skulle ha fik så vi tog hissen ner efter att i alla fall spanat på utsikten.

Tog spårvagn, men på något sätt åt fel håll så vi hoppade av när vi såg en filminspelning (fortfarande vet vi inte vilken film men de spelade in på centralen på onsdagen hörde vi i någon högtalare) och tog sen bussen till Majorstuen där vi bodde.

Checkade in på rummet, packade om lilla ryggan och drog ner på stan igen efter att den här gången testa även tunnelbana. Vi drogs återigen till vattnet för att gå upp på operahuset. Vi gick dock först längre ut på piren och där fanns det en restaurang så vi slog oss ner och delade på en pizza. Otroligt härlig kväll. Efter en sväng upp på taket av operahuset tog vi kollektivtrafiken hem och skärmade oss till sömns.

Tack för oss

| 2024-06-13, 10:34

Idag skickade jag ett mejl och tackade de som betytt lite extra under de senaste skolkämpiga åren. I höst börjar en ny fas med ny skola så det var dags att säga hej då och vi var borta på själva skolavslutningen så det fick bli mejl.

Givetvis skänkte vi oxå pengar. Den här gången valde jag att ge några olika saker hos Unicef.

• Skolpaket för barn i katastrof
  • Elevpaket
  • Barn på flykt-paket
  • Kärlekspaket
  • Lekpaket

Redo för Oslo!?

| 2024-06-09, 20:31

Imorgon tidigt som fan går tåget till Oslo för mig, Joel och Simon. Har spanat väderprognos ett antal dagar nu och det har sett rätt regnigt ut men nu tror vi att det bara är onsdagen som blir regnig och då blir det fokus på museum och kanske åka kollektivtrafik för att få span på stan.

Saker vi har på vår lista

• Tusenfryd!
  • Kontiki
  • Skriet
  • Vigelandsparken

Har några tips på matställen oxå men vi får se. Vi hoppas att vi har packat med det vi behöver och att det blir ett par intressanta dagar. Vi har köpt 3-dagarskort på kollektivtrafiken i Oslo och där ingår en del museum vilket känns smidigt.

Kontroller 19 och 22

| 2024-06-08, 19:58

Idag var det dags igen efter middagen. Inte så varmt utan ganska behagligt att trampa runt i Nackareservatet. Det känns att orken blir bättre även om jag var helt slut när jag kom hem. 1h och 20 min tog hela rundan. Vi hade ett väldigt kort fikastopp.

Två kontroller tog vi och det kändes nästan som tur att vi hittade dem för det var på tok för många stigar jämfört med kartan. Exakt samma runda som förra gången cykelmässigt men två andra kontroller så klart.

Sjuttonde rundan och vi har nu gjort hälften! Känns mentalt liiiite tufft att i princip alla ligger rätt långt bort nu. Vi planerar dock att ta en hel hög samtidigt och då göra det till en lunchutflykt och ta med så gör nudlar typ. Vi får se.

Kontroller: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 192021, 22, 23, 2425, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 323334353637383940, 41, 42434445 ,46474849, 50