Slumpad post: Pokémonstatus
English Swedish
| Prenumerera! | Kontrollpanel | Log in 
 

Swedbank – nej tack!

| 2010-09-10, 8:42

I förrgår var vi på Swedbank för att lägga om lånen på huset. Våra lån med fast ränta går ut nu och vi tänkte köra rörligt ett tag. Tänkte att vi kunde få lite ränterabatt eftersom det blir ganska mycket räntepengar. Annat som vi tänkte ta upp är att det kostar pengar att föra över pengar till annan bank och att de olika del-lånen betalas vid helt olika tider.

Väl där möts vi av vår bankkontakt som visar in oss till sitt skrivbord. Hon sitter och fingrar lite på datorn och vi förklarar att vi vill uppdatera lånen till rörlig ränta och undrar vad vi kan få för rabatt på räntan. Rabatten blir 0,35% men endast om vi bli “helkunder” – d v s bara använder Swedbank för löner, sparande etc. Känns inte lockande att flytta allt till dem och jag undrar lite vad de egentligen tjänar på det…

När vi frågar om kostnad att föra över till annan bank kan hon inte ens bekräfta att det är så, men om det är så kan hon inte göra något åt det. Samma med förfallodagen – den blir olika, av för mig helt obegripliga anledningar, för olika lånedelar.

Det som retar mig mest är att hon inte visade minsta förståelse för våra synpunkter, inget vi påpekade var deras fel på något sätt. Ingenting som vi bad om kunde hon heller tänka sig förhandla om och vad gäller “helkunds-kravet” var hon väldigt luddig men det fanns ingen förhandlingsmån där heller. Vi lånar ju ganska mycket pengar så jag skulle tro att vi är en ganska bra kund, men så verkar de inte resonera. Vill de inte ha våra pengar?

Nåja, vi har inga problem att byta bank så från mitten av oktober har de iallafall inte oss som kund längre.



5 kommentarer to “Swedbank – nej tack!”

  1. Niklas says:

    Visst är det ändå skönt att ha makten att bara gå ut och ta någon annan. Tänk om det inte fanns några val! 😯

  2. sandra says:

    Vi hade oxå en knäpp jök en gång när vi skulle ta ett lån…som var helt bäng och trodde han var kung på banken…vi ringde dock upp chefen och bad att få en ny tid och ABSOLUT inte hos mr X…kom dit veckan därpå och allt gick sååååå smidigt såååå…han såg dock lite rolig ut när han gick förbi och vi satt och gjorde upp med en annan…fniss…Klart man skall pruta på räntan….det hör till….Vi är ju deras bästa kunder Ever…dvs vi som bara har en massa pengar i lån som vi snällt betalar i tid och inget större sparande som de behöver belata ut ränta för 😉

  3. John says:

    Visst är det ändå skönt att ha makten att bara gå ut och ta någon annan. Tänk om det inte fanns några val!

    Verkligen. Ungefär halvvägs in i mötet kände jag att jag bestämt mig att byta. Och då visste jag inte riktigt vilken ränta det skulle innebära. Då det visat sig att vi t o m skulle kunna få lite lägre ränta på t ex Skandiabanken (utan kravet på “helkund”) känner jag att det var rätt beslut.

  4. John says:

    Klart man skall pruta på räntan….det hör till….Vi är ju deras bästa kunder Ever…dvs vi som bara har en massa pengar i lån som vi snällt betalar i tid och inget större sparande som de behöver belata ut ränta för

    Ja, fast det som retar mig nästan mest är att de uppför sig som att man inte betyder något för dem som kund. Även om det är så (vilket jag iofs har svårt att tro) borde de åtminstone försöka få oss att tro motsaten…

Svara sandra