Slumpad post: Alunrot
English Swedish
| Prenumerera! | Kontrollpanel | Log in 
 

Att cykla till jobbet i -20 grader

| 2012-02-13, 14:03

Jag cyklar vanligtvis till jobbet (ca 7 km) och brukar hävda att jag gör det året runt. Förra vintern var det dock så mycket snö, att jag föll för frestelsen att ta bilen ibland och sen blev det en ovana många vinterdagar.

Denna vinter har jag dock som mål att cykla alla dagar som det går. Faktiskt märker jag tydligt att den friska luften och motionen har en stor positiv inverkan på mig hela dagen.

Häromdagen var det -20 grader på morgonen och det dök upp lite tvivel när jag tittade på termometern, trots att jag vet att kylan sällan gör att jag fryser när jag cyklar eftersom jag rör på mig. När det blir så kallt som uppstår några nya saker att tänka på:

  • Cykeln fryser. Kedjan, bromsen och växlarna kan frysa. Jag förvarar min cykel inomhus hemma, men efter att ha cyklat ett tag “hoppar” kedjan ibland och växlarna hamnar inte riktigt rätt. För att minimera problemen smörjer jag ganska ofta med 556 innan jag åker iväg.
  • Små utsatta områden måste vara täckta. Även fast jag hade skidhuva och glasögon blev det en liten glipa precis vid tinningen som jag fick åtgärda efter ett tag. Fötter och händer måste också vara väl isolerade. På kroppen och benen behövs däremot väldigt lite kläder, trots kylan.

Mina kläder

Här är vad jag har på mig i ca -10 till -20 grader när jag cyklar:

  • Skidluva i flis under hjälmen som täcker huvud, öron, nacke, hals och kinder.
  • Cykelglasögon med klara glas – skyddar ögonen mot vinden och snöfall. Dessa har jag året runt.
  • Buff för extra skydd för halsen och haka/kinder.
  • Tunn funktionströja och windstopper + reflexväst på överkroppen. Här känns det som man kommer frysa men det räcker. Faktiskt.
  • Vanliga byxor och överdragsbyxor i funktionsmaterial. Återigen tunnt men ganska vindtätt. Överdragsbyxorna är tighta vid vristen så inte byxorna trasslar vid tramporna.
  • Riktigt tjocka dun-vantar (inte handskar – då fryser jag om händerna).
  • Extra tjocka strumpor och vanliga cykelskor.

Blir det riktigt kallt kan ett underställ åka på också, men är det varmare än säg -15 blir jag bara svettig.

Mina tips

  • Cykelglasögonen är fantastiskt bra, året runt. De ska sluta ganska tätt i överdelen, vid ögonbrynen, så att vinden inte når ögat. Jag kan byta glas till mörka om det är soligt, men oftast har jag ofärgade glas. När det är riktigt kallt skulle jag nog inte ge mig ut utan.
  • Håll cykeln ren och kedja, bromsar och växel insmord när det är kallt för att minimera att mekaniken fryser.
  • Dubbdäck. Dels får man bättre grepp, men även i snö när plogen inte hunnit vara där slipper man  att i lika stor utsträckning “fastna i spår” vilket lätt händer med (smala) odubbade däck.
  • Cykelskor. Skulle man tappa balansen är det kanske inte optimalt att sitta fast med foten i trampan, men med clips är det lättare att parera eventuella slirningar och lättare att hålla balansen. Det blir också inte lika tungt att cykla i snö. Blir det riktigt slirigt brukar jag koppla loss foten dock…
  • Skärmar. Ibland ser jag cyklister som saknar skärmar eller som har ganska kort bakskärm, vilket i snö och slask resulterar i att de stänker ner sig själva, och mig. Jag fattar faktiskt inte varför man inte skulle ha skärm.
  • Ringklocka. Man hörs dåligt i snön och det är till stor hjälp att annonsera sin närvaro innan man cyklar förbi någon.


3 kommentarer to “Att cykla till jobbet i -20 grader”

  1. Niklas says:

    Du är duktig du John!

  2. Sue says:

    Jag är mycket impad 🙂 Själv åker jag t-bana :mrgreen:

  3. John says:

    Du är duktig du John!

    Äsch då… 😳

Svara Niklas