Veckans bokbloggsfråga (39)

Nu var det evigheter sen jag var med. Har varit en del intressanta men jag har inte haft lusten att skriva så jag har skippat. Nu dök det upp en som jag fastnade för.
Ska man styra barns läsning? Ska barnen få välja att läsa precis det de vill, eller ska man tvärtom jobba för att försöka få dem att läsa en viss sorts litteratur? Vad är viktigast, att barnens läslust bevaras, att barnen utmanas i sin läsning eller att barnen tar del av vissa välkända böcker beroende på sin ålder (klassiker, litteraturkanon). Och måste det ena verkligen utesluta det andra? Ska deras litteraturval skilja sig åt hemma och i skolan?
Vi kan börja i hemmet. Här anser jag att det utan tvekan ska vara luststyrt. Det är så jag funkar och alltid har funkat. Min roll som förälder kan ju vara att visa dem att jag ibland läser för att jag har lust, ibland för att jag faktiskt vill lära mig något. Men jag tror mer på att visa än styra. En annan del av rollen är att låta böcker ta del av vardagen, att låta dem ha ett urval. Sen om det är i hemmet eller om man tar sig till bibblan, eller gör det via en app, det gör man som man tycker funkar bäst.
I skolan däremot så vill jag gärna att man utmanar barnen i deras läsning. Där har de ju forskning som de bygger strategier på och således kan göra ett annat jobb än jag som förälder. De kan oxå jobba med läsning på många olika sätt. Att förstå en faktatext eller en virkbeskrivning eller läsa något och sammanfatta för andra. Plus visa att det finns så många olika typer av litteratur och att ingen (läs ingen) egentligen är sämre än någon annan (såvida vi inte snackar propaganda som inte baseras på fakta men verkar så).
Jag kom att tänka på att det nog är viktigt att själv läsa för att de också ska vilja dras med, med tanke på det du nämner om att det ska vara integrerat 🙂
Precis! Jag tror stenhårt på att barn gör som man gör och inte som man säger.