Vestman, Mia & Klockar, Anna: Med sikte på skolnärvaro
Sue | 2021-05-08, 9:28100 sidor fyllda med tips. Mest för de som jobbar inom skola så för mig som vårdnadshavare är det inte så mycket handfast utan mer en insyn i vad jag kan tipsa om, kräva, önska etc.
Det som blir uppenbart efter att ha dykt djupare i området/ämnet är att det verkligen inte finns en mall, ett sätt att lösa detta på utan det är verkligen otroligt komplexa situationer.
Även här är grundbudskapet att det måste vara eleven som är i fokus när man bestämmer vilka åtgärder/insatser man ska göra.
Tar med mig begreppet kasam (som jag känner igen på något sätt). En triangel med meningsfullhet, begriplighet och hanterbart i var sitt hörn. Tre oerhört viktiga delar som tillsammans bildar en helhet.
Tänker att alla som har med människor att göra behöver förstå mer kring dessa bitar. Blir dock lite oroad (?) när jag läser källorna och inser att jag redan läst två av dem, och tre andra ligger i att-läsa-högen. Allt från de senaste 6 åren. Vad är det som händer egentligen?
Kasam känner jag igen och det är något som lyfts i min yrkesvärld…att skapa förståelse och tydlighet om VAD är det som ska göras, HUR ska de göras och VARFÖR ska de göras
Klokt! skönt att höra att ni har koll 🙂
Lunds kommun har tillgänglighet (tillgängliga lärmiljöer) som ett av de utvalda målen att arbeta extra med. Mycket bra mål o viktigt.
Hurra för er!