English Swedish
| Prenumerera! | Kontrollpanel | Log in 
 

En pysseldag

| 2025-12-06, 21:33

Jag har mina fredag blockade för möten. Lite för att kunna hinna jobba ikapp, och för att kunna ta lite “akuta” möten. Men så ibland är de verkligen blockade. I våras åkte jag ju på byggkursen var tredje fredag så det var skönt med en sån paus insåg jag.

Igår hade vi sen ett bra tag tillbaka bokat att pyssla hemma hos Ramona (kollega från Klarna) som bor “granne” med en annan fd kollega där, Pernilla. Vi brukar ses på ullkvällarna, och Pernilla var med på julkonferensen (oxå frilansare) och en av mina bokcirklar.

Så det blev ullrelaterat pyssel, fika, snack, lunch och bastu. Stängde av jobbet helt! Vi siktar på en repris i januari.



Ännu en skål

| 2025-09-20, 15:54

Igår var det dags för ullkväll igen och jag kände mig lite oinspirerad. Visste inte riktigt vad jag orkade med. Så kom jag på att jag ju gillade den där skålen jag gjorde i våras!

Så jag drog till med en till. Den här gången helt utan hjälp, och det innebar att jag fick tänka till rejält i början för att insida och utsida skulle bli enligt min idé.

Jag tänkte den som en brasa när man öppnat upp den och jag tycker att det lyckades ganska bra!

Älskar att hålla på med händerna och skapa saker som jag kan använda.



Omklädd kökssoffa

| 2025-07-20, 16:25

Någon gång i vintras (tror jag) började tyget på kökssoffan gå sönder. Först det översta lagret, sen vidare. Jag har sen den kom hit i december 2014 först klätt om den en gång med ett ikeatyg vi hade hemma, och en gång till med ett tyg jag köpte för det, men som inte var riktigt möbeltyg.

Surfade runt lite och gav sen familjen ett antal förslag på tyger hos Nordisk textil. Alla röstade på samma så det var bara att slå till. Tyget kom och jag la ut det för att se, såg bra ut.

För någon vecka sen bestämde jag mig för att det var dags så jag började ta bort de gamla tygerna. Skönt jobb faktiskt. Med bra verktyg funkar sånt oftast väldigt bra.

Då kom “stoppningen” fram och jag insåg att den behövde bytas ut och började googla. Hittade ett gäng men det bar mig emot då alla hade någon typ av plast i sig. Så insåg jag. Ull!!

filtmakeriet hittade jag det jag ville ha och beställde. I torsdags var jag och hämtade det och under helgen har jag meckat med det. Valde till slut att klä in den kardade ullen i gammalt lakan för att det skulle hålla sig på plats bättre. Vi får se om det funkar! Hoppas dessutom att tyget håller lite bättre när det nu faktiskt är möbeltyg.

Väldigt nöjd!



Knäskydd

| 2025-03-16, 13:00

Redan till första byggträffen stod knäskydd på min lista över saker att fixa, men den sköts upp. Det och bra byggskor rekommenderade de verkligen på träffen och när mina kängor gick sönder så valde jag att köpa skor och jag har ju nu fixat ullsulor till dem. Kvar på listan stod knäskydd och liggunderlaget jag tänkte offra en bit av var redan nedtagen från vinden så nu bara gjorde jag det.

Ritade först ut formen ungefär på ett vanligt papper som jag sen ritade av på liggunderlaget och klippte ut. Provade i byxorna och insåg att jag kunde ta bort en dm i överkant. Gjorde det och gjorde en spegelvänd.

Vips var det klart. Tog inte alls lång tid.



Ullsulor klara

| 2025-03-16, 10:20

Jag är rätt van vid att få idéer, påbörja något och sen aldrig bli klar. Så jag var lite fundersam kring det där med ullsulorna jag påbörjade i fredags. Men så kom jag på att jag skulle kunna ha dem i mina nya byggskor (mina gamla kängor har gått sönder så jag behövde nya skor till kursen).

Så jag tog mig i kragen och bara gjorde. Det var superkul ju! Mer pyssel och färg åt mig 🙂



Byggkursen närmar sig!

| 2025-02-17, 9:37

Snart är det första helgen i mars och första bygghelgen med kursen för självbyggare. Det har varit lite preppande med boende (jag delar en stuga med en från förra kursen – vi delade rum typ  alla gånger på den kursen), resa (blir tåg/buss åt båda hållen) och jag har fixat byxor men behöver fundera på jacka och annat.

För någon vecka sen fick vi infomejl med information om boende och sånt men oxå med vad vi ska bygga.

Men jag vill redan nu berätta om de planerade byggprojekten som kommer att stå i centrum för det praktiska arbetet: Dels har vi blivit tillfrågade av Familjebostäder i Göteborg om kursen skulle kunna bygga hönshus till nystartade hönskooperativ på deras bostadsgårdar. Absolut, det gör vi! Vi bygger tre stycken olika hönshus, vart och ett med en arkitektonisk twist för att passa in i tre olika områden.  Dels kommer vi uppföra ett bostadshus i storleken mellan friggebod och attefallshus. Det är våra fyra bygguppdrag, som kombineras med teori, mat och umgänge.

Åldern är spridd mellan 20 och 70 och rätt geografiskt utspridd oxå tydligen. Snacka om att jag är peppad!

I helgen broderade jag in mitt namn på byxorna. Kom på det när jag var på tälj & väv-kursen och vi fick tejp att ha namnet på. Har funderingar på att använda banden jag vävde på något sätt. Vill verkligen vara mer skapande!



Korgar & strutar på Hallwylska palatset

| 2024-11-20, 21:02

Fick upp i mitt flöde som reklam och blev sugen. Köpte biljett och idag var det dags. Har aldrig på Hallwylska palatset så det var otroligt intressant att få visas runt i lite olika delar.

Vi inledde med fika i köket. Där finns allt kvar som det var när sista ägaren dock 1940. Supercoolt! 2000 kvadrat tror jag och de var två som bodde där (plus personal). Galet! Vid Norrmalmstorg. Byggdes på 1890-talet. De som byggde och bodde där valde själva att lämna det som ett museum och så har det blivit.

Sen gick vi runt i huset och kollade på två julgranar och så landade vi i galleriet där pyssel var framtaget och så fick vi testa att göra en korg och en sorts strut. Kul och väldigt opretentiöst. Mönster från boken Kläd sjelf din julgran från 1894. Den finns digitaliserad och gratis att ladda ner!

Roligt att pyssla men jag tvivlar på att mina alster landar i vår gran!



Den där fotoboken

| 2024-07-21, 7:26

En post jag började skriva i september när Joel fyllt 13. Nu har Joel fyllt år flera gånger sen dess och haft boken i snart 4 år. Även Simon har blivit tonåring och fått en bok om sina första 13 år.

Områden som i de flesta fall fick egna sidor. Båda barnens fotoböcker var väldigt lika. Sjukt roligt!

  • I väntans tider och strax efter födseln
  • Nära och kära. Bild på både farmor och mormor med honom i famnen första gången de träffades.
  • Krypa, stå och gå
  • Födelsedagar
  • Julkort – nästan (dvs inte bilden som vann utan någon specialare)
  • Aktiviteter
  • Resor vi gjort till vinter
  • Resor vi gjort till värme
  • Besök i Kvibille
  • Besök i Ed.
  • Att få ett syskon (endast Joel då…)
  • Foton från förskola och skola
  • Olika fordon på hjul
  • Bilder med Raffe
  • Blandade skojigheter


Familjetavla sommarlovsversion

| 2023-06-23, 11:35

Familjetavlan har sovit sen vecka 13. Vi gjorde en uppgradering förra sommaren som jag aldrig bloggade om (tog bort tejp och ritade med penna istället) men som funkat helt ok. En vecka istället för två som vi haft tidigare.

Så pratade jag och Simon när vi var på promenad om sommarplaneringen och Simon föreslog att vi skulle rita upp alla 10 veckor.

Sagt och gjort. När vi kom hem rensade vi bort det gamla och sen mätte vi och började rita upp. Kan bli riktigt bra!



Möbelkurs

| 2022-10-29, 20:12

Via en lokal facebookgrupp fick jag tips om en möbelkurs som Interiory skulle hålla och rätt snabbt signade jag upp mig på den. Idag var det dags och jag hade efter lite fnulande här hemma bestämt mig för en ganska ful moppebyrå som står här hemma.

Vi var 4 som gick kursen (fanns plats för 5). Hanna gick igenom lite grundläggande saker och sen fick vi sätta fart.

  1. Tvätta av möbeln (alltid även om den inte ser smutsig ut)
  2. Slipa med sandpapper för att rugga upp ytan
  3. Måla
  4. Köra på tapet om man så vill
  5. Lacka på slutet men det slapp jag med min tapet.

Jag har alltid så svårt att välja när det gäller sånt här. Idag såg jag en tapet jag verkligen gillade och bestämde mig väldigt snabbt för att ha den på lådfronterna.

Shit var roligt det var! Blev asnöjd och ska nu leta fram knoppar någonstans i hemmet eller om jag hittar på syfestivalen imorgon!

Otroligt roligt att se hur de andra valde att göra med sina möbler – mycket lärorikt och kul med inspiration.

Klurigast var att tejpa ihop lådorna så att det skulle gå lätt att skära mellan dem och således samtidigt maxa nyttjandet så att mönstret var kvar.