English Swedish
| Prenumerera! | Kontrollpanel | Log in 
 

Det där med dödsbon

| 2024-09-04, 11:25

Det borde vara enklare tycker jag.

  • Säga upp saker är minsann inte det enklaste alltid. Ibland måste det vara fullmakter, ibland räcker ett mejl, ibland har de automatisk uppdatering från Skatteverket och ser vilja som avlider och avslutar utan att man behöver göra något. Det mesta hade Karin lista, andra saker såg vi på mejl eller kontoutdrag. Eftersom åtkomsten är lite svår på många sätt så fick vi ett gäng förseningsavgifter. Skönt när vi väl bytt adress både hos Skatteverket och fixat eftersändning hos Posten. Innan dess var grannen ovärderlig!
  • Bouppteckning är en sak i sig. Fast mest att tugga i sig och inte så krånglig när det väl kom till kritan. Att man har en deadline är bra (måste hålla mötet inom 3 månader från dödsfallet).
  • Vapenskåp med vapen blir en extra krydda eftersom de förståeligt nog inte får hanteras av vem som helst. Man har ett år på sig och Anna har lyckats få iväg alla vapen och vapenskåpet. Inte så mycket pengar i det alls men det måste ändå göras.
  • Sälja huset – görs ju av en mäklare men det krävs en del info, och vissa saker måste man ändå göra själv. Idag klockan 10 tog köparen över och vi är tacksamma för att det går att göra saker på distans med fullmakter av olika sorter.
  • Stänga bankkonton kräver fullmakt från alla i dödsboet såklart men först bouppteckningen bli godkänd vilket kan ta några månader om man har otur. Sen har även banken väntetid. Tror vi landade på 15-16 veckor totalt sett och då fick jag skicka in fullmakterna trots att jag varit på ett kontor där de skannat in dem och sagt att allt var klart.
  • Betala räkningar “utan” pengar – så länge man har huset kvar finns det gott om räkningar som behöver betalas och om man vill använda pengarna som tillhör dödsboet måste man fysiskt ta sig till ett kontor vilket blir helt omöjligt så vi har lagt ut pengar.
  • Handpenningen mejlade mäklaren om och undrade var hen skulle sätta in i juni. Jag svarade direkt och kom sen på i augusti att de där pengarna hade jag inte sett röken av. Även andra pengar saknades på senaste kontoutdraget så jag åkte till Nordea. Inga pengar. Mejlade mäklaren som visst tagit dem i förskott eftersom det var mindre än arvodet. Hade hen ju kunnat säga (vilket jag skrev oxå).
  • Röjt har gjorts i olika omgångar – de flesta var uppe i januari, några i februari, de flesta utom jag i maj och sen Anna i augusti två gånger.
  • Städning, innerfönster – blev till en issue med köparen, så pass att jag ringde mäklarsamfundet (när de väl var tillbaka från sin sommarledighet) som inte gav oss “rätt” i några tankar alls. Efter lite jagande av mäklare efter viss information så löste allt sig till slut på ett för oss bra sätt (även för köparen).
  • Sotning behövdes såklart före övertagandet och det skedde i augusti.
  • Energideklarationen – den stod tydligen som ett måste i avtalet, vilket vi missat, och även mäklaren missat att påtala. Vi hann dock i tid tack vare att mäklaren hörde av sig till en kontakt som sen efter snack fick lite information av mig och som mejlade den dagen före övertagandet.
  • Sälja saker
    • auktionsfirma i Sundsvall kom och värderade och tog med sånt de trodde sig kunna sälja vilket de kunde (det allra mesta iaf)
    • själva har vi sålt bilen även om det tog lite längre tid än vi trodde och vi fick mindre än vi hade hoppats så blev vi iaf av med den.
    • har en elcykel kvar att sälja
  • Bodelning där man ser till att alla får lika mycket, alla får för sina utlägg, konton stängs, försäljningar läggs samman etc.

Nu tror jag att vi bara har deklarationen kvar (och ett bankkonto) och behöver gå igenom lite fotade kvitton för att se vilka förbättringar vi kan dra av på vinsten. Vi är evigt tacksamma för den fantastiska grannen som hjälpt oss med massa saker då det är klurigt med 50, 70 och 100 mil till huset man äger.



Kommentera