English Swedish
| Prenumerera! | Kontrollpanel | Log in 
 

Fritzson, Sofia: Snöflingor och doften av fudge

| 2025-12-14, 7:36

Äntligen en till bok i systrarna Ljungs närhet! Minns inte de tidigare böckerna så väl men gillar stämningen i boken.

Fint att få följa någon som gjort en förändring och börjar reflektera lite kring sin livssituation. Att se att saker kan se annorlunda ut i någon annans perspektiv.

Hade väldigt gärna följt Daniel och Nina lite mer och längre. Kanske dyker det upp en fortsättning om Broköping lagom till nästa jul? Kanske om någon av de som jobbar i butiken?

Jul, omtanke, vänlighet och lite fudge!



Fritzson, Sofia: Nästan som magi

| 2025-09-06, 21:03

Haft lite av en lässvacka men så såg jag denna och det tog bara några riktigt trötta kvällar så var jag till slut fast och läste trots tröttma. Vips var den slut och nu får jag längta efter nästa del (kanske om Frida?).

Här har vi Tristan som är lite nyfiken (läs skeptisk) på Lilly (som fanns med på ett hörn i En oväntad romans) och hennes webbutik. Återigen handlar det en del om kommunikation men även om att se lite bredare än sina egna fördomar.

Kunna förstå att man kanske inte förstår allt. Att man inte ibland inte behöver förstå för att kunna acceptera.

Gillar hur det vävs in många olika delar av livet i Sofias böcker om Ängsmark.



Fritzon, Sofia: Oskyldiga små lögner

| 2025-05-25, 19:01

Älskar att få återvända till Ängsmark och blir aldrig besviken. Den här gången får vi följa två tidigare bipersoner, Victoria och Sebbe, som träffas av en slump utanför Ängsmark, och som titeln hintar om så kanske de ljuger lite om sig själva.

Sofia lyckas få in många viktiga ämnen i sina böcker vilket jag gillar. Fokus såklart på relationer, både med andra och sig själv. Här lyckas två personer som kanske inte är så stolta över sig själva träffas och det är intressant att se hur det kan gestalta sig.

Uppskattar att många tidigare huvudpersoner dyker upp som bipersoner vilket gör att det känns som hemma på något sätt.

Ser glädjande nog att nästa del kommer i augusti!



Fritzson, Sofia: En oväntad romans

| 2025-03-11, 11:45

Tionde boken om Ängsmark och nu är det två utomsocknes som får fokus även om flera gamla huvudpersoner dyker upp i periferin (mycket uppskattat alltid).

Här blir jag så sjukt frustrerad över att DE INTE KOMMUNICERAR. Gah! Älskar miljön och hela samhället. Exakt ett sånt vill jag hitta.

Intressant hur saker inte alltid är så som vår hjärna framställer det.

Jag är lite nyfiken på om dessa båda kommer dyka upp som bipersoner i framtiden eller hur det blir.



Fritzon, Sofia: Blott en hemlighet

| 2024-11-26, 8:28

Ännu en bok om Ängsmark (nr 9) och det är så härligt att få återvända. Skulle behöva ett relationsträd tror jag dock.

Här kommer Katja till Ängsmark för att följa i sin mammas spår. Det ger lite frågor kring släktskap och jag märker hur dålig koll jag har.

Gillar mysteriet Leon och Katja försöker lösa och hur deras relation växer fram. Går knappt att sluta läsa! Jag vill bara fortsätta få veta mer, både om dåtid och nutid.

Gillar verkligen den här serien!



Fritzson, Sofia: En trygg famn

| 2024-08-24, 14:03

Har haft lite svårt att hitta en bok som jag vill läsa (påbörjat flera) och så släpptes denna (igår) och nu har jag läst ut den.

Älskar att få komma tillbaka till Ängsmark. Den här gången är det två helt nya personer som blir huvudpersonerna. Gillar sättet att föra in fler personer i Ängsmark.

Ibland får jag lite svårt att få tidsperspektiv att hänga samma men låter inte hjärnan haka upp sig på såna petitesser när läsningen är så bra i övrigt.

Uppskattar verkligen att serien tar upp alla möjliga olika personer och livsöden. Olika åldrar och ekonomisk klass. Kanske inte så mycket olika ursprung?

Tänker att alla borde bo i samhällen som Ängsmark!

Kollade och nästa del kommer redan i november! Den åkte givetvis upp på min lista.



Fritzson, Sofia: Kanske en dag

| 2024-05-10, 12:54

Sjunde delen om Ängsmark. Älskar serien! Lättläst och alltid några roliga och intressanta människor att följa!

Nu är det Melina som får fokus helt otippat.

Underbart att få vara med på en omställningsresa. Uppskattar att få följa bådas sidor av det som händer (eller kanske snarare inte händer).

Roligt att så många av tidigare huvudpersoner dyker upp och spelar viktiga roller i “nya” människors liv.

Den här gången förgrenar sig antalet människor i periferin så jag hoppas att flera av dem kommer att få spela huvudroller i kommande böcker!



Fritzson, Sofia: Minnen från förr

| 2024-01-17, 21:49

Underbart att få återvända till Ängsmark.

Här lider jag lite med personen som dumpas. Känns inte så snyggt. Men så är väl livet ändå.

Hade önskat lite mer kring de gamla huvudpersonerna även om jag fattar att det nu är dags för en ny vända personer. Gissar att det snart känns bekanta de oxå.

Lusten att flytta till mindre samhälle eldas på av den här typen av böcker. Enkelheten. Att folk känner till varandra. Att man hjälps åt. Hittar på saker. Och så vidare.

Skön, enkel läsning!



Fritzson, Sofia: Salta tårar och söta bullar

| 2023-10-29, 14:29

Kunde såklart inte låta bli att läsa den senaste boken i serien som kom nu i oktober.

Gillar hur böckerna är lika men ändå väldigt olika. Fint med barnen och deras utmaningar här. Jag hoppas verkligen att det blir en egen bok om storasyster Amanda i framtiden.

Uppskattar verkligen att få komma tillbaka till samma miljöer och människor och känna sig lite hemma.

Älskar hur lättlästa de här böckerna är. Hur det bara flyter på och man vill fortsätta och fortsätta, och vips är boken slut.



Fritzson, Sofia: Siden, pärlor och vit marsipan

| 2023-10-28, 11:17

Har läst om systrarna så det var roligt att få lära känna yngsta systern. Kan bli lite galen på att hon inte berättar om problem, eller ber om hjälp. Och att hon är så otroligt blind för hur hon själv känner.

MEN, jag köper allt det där för totalt sett blir det en väldigt fin historia och vi är inte så enkla som människor ibland.

Kan verkligen sakna att få läsa mer om personer i såna här böcker. EFTER att de fått ihop det. Om livet sen. Det som vi alla lever och som sällan är så enkelt.

Därför gillar jag serier där man iaf får en liten insyn i de som tidigare varit huvudpersoner.