Slumpad post: Lagar mat
English Swedish
| Prenumerera! | Kontrollpanel | Log in 
 

Vintercykel

| 2015-01-05, 21:17

Cykelmontering i vardagsrummetFör snart ett år sen krockade jag och min cykel med en taxi på vägen hem från jobbet. Cykeln fick sig en ordentlig omgång och blev skev, vind och trasig och stod sen och skrotade utanför huset. När jag själv var återställd (från ett brutet revben) var det vår och jag kunde börja använda min sommarcykel för jobbpendling.

I slutet av sommaren tog jag mig till slut i kragen och plockade isär den krockade cykeln för att se vad som var trasigt och om det gick att rädda den. Det visade sig att framhjulet, framgaffeln och bakväxeln var skrot, men resten skulle nog gå att använda. Så jag skrev en lista på vad som behövdes för att bygga ihop en ny cykel och passade på att även byta ut utslitna delar som vevhus, kassett/kedja.

Sen föll det hela i glömska och jag köpte en elcykel eftersom jobbet flyttade 5 km längre bort. Elcykeln har funkat klockrent i vinter, regn och kyla, men efter ett tag har jag saknat motionen en “manuell” cykel ger. Så jag började snegla på min lista med reservdelar igen och i mellandagarna köpte jag alltihop från cykelkraft.se och cykelgear.se:

  • Framgaffel, dämpad eftersom jag vill prova och kanske kan vara smidigt för vinterkörning.
  • Famhjul, samma som det gamla.
  • Vevlager, lite bredare än det gamla för att passa mitt utbytta framdrev bättre.
  • Bakväxel och bakväxelöra.
  • Kassett och kedja.
  • Bromsbelägg.

Efter nyår kom prylarna i en jättekartong på posten och dagen därpå ställde jag upp ramen på en ställning i vardagsrummet för att montera alltihop.

Helt nybörjare som jag är gick det faktiskt förvånansvärt bra och del efter del sattes på plats. Det krångligaste var framgaffeln, mest för att jag inte har monterat någon förut. Framåt natten satt dock allt på plats och bara däcken saknades. Morgonen därpå satte jag på däcken och åkte ut på en provtur. Som tur var trillade inget av och cykeln höll för mina allt djärvare övningar. Dock tyckte jag att styrningen gick lite trögt. Inte mycket, men tillräckligt för att det skulle störa och det är faktiskt ganska obehagligt eftersom “känslan” i cykeln blir en helt annan (typ klumpigare).

Jag googlade och googlade för att se om jag missat något. Jag provade att justera lagerspel och fettade in varenda litet lager, men fortfarande samma tröga styrning.

Idag tog jag cykeln till jobbet och det gick fint, men när jag kom hem googlade jag lite till. Nu hittade den här guiden på happymtb.org där de nämnde ett “lagersäte” som ska knackas bort från den gamla framgaffeln när man byter. Jag kunde inte minnas något sådant, men gick ut i förrådet och kollade på den gamla gaffeln (som jag som tur var sparat). Mycket riktigt – där satt minsann en liten ring som efter ganska mycket bankande med hammare och stämjärn lossnade. In med cykeln i vardagsrummet igen och isär med framgaffeln. Jag tryckte dit lagersätet och monterade ihop allt igen och vips så gick styrningen aldrig så lätt – otrolig skillnad!

Så nu har jag en vintercykel.



Kommentera