Min Klarnahistorik

Jag tror det var i maj 2014 som jag klev in första gången för att köra lite workshops på gamla kontoret och nu nästan 9 år senare höll jag i min sista. Ska försöka lista lite händelser men utlämnar namn och kör bara en bokstav istället.
- Maj 2014 några workshops på gamla kontoret.
- September 2014 blev jag onboardad som riktig konsult, fick dator, passerkort och lite sånt. Sen körde jag i princip 1 dag per vecka. Oftast tisdagar på plats.
- Hösten 2017 övertygades jag att lämna konsultlivet och bli anställd av S och E som redan valt detta steg.
- Februari 2018 började jag som anställd i ett team “System tools and IT governance” och min chef är K.
- Augusti 2018 började även P, och om han inte börjat tror jag att jag gått vidare någon annanstans då teamkänslan uteblev.
- September 2018 åkte vi till Barcelona på Atlassian Summit (sista gången jag flög!)
- Vi kämpade på i ett team som var mest silos – förutom jag och P som teamade och byggde olika processlösningar. Mycket roligt!
- 2019 fokade jag ganska mycket på familjen och hade ledigt alla lov – även sommarlovet.
- I januari 2019 bytte vi team till Productivity Services (tror jag) och blev av med IT governance-delen och fick istället Google-delarna. Fick även J som chef. En CL som jag kom att behålla till min sista dag.
- Under alla ledigheter funderade jag mycket på vad jag ville. Kände att jag hade mer att bidra med men teamet fungerade inte.
- Hösten 2019 började jag med att prata med J om hur jag kände och vi kom tillsammans fram till att det var dags för en förändring. Vi jobbade med alla i teamet och kom genom ett antal workshops fram till en uppdelning – en processnära och en driftnära del. Jag och P valde den processnära och tillsammans med D och JL döpte vi teamet till Productivity Efficiency. Jag tog över som AL (accountable lead) från J. Han blev min group lead (AGL).
- En helt ny värld öppnade upp sig som AL och CL, och framför allt systemägare. Jira och Confluence ägdes av driftteamet men Google Workspace låg i vårt team.
- Fick plötsligt diskutera kontrakt, ha kontakt med olika leverantörer och hantera incidenter internt, plus en hel hög med olika saker som kommer med systemägaransvaret. Några system som inte användes la vi ner.
- Vi insåg snabbt att vi behövde bli fler som kunde bygga processlösningar och vi tog in R som konsult i februari 2020.
- Under året tog teamet ägarskap för fler och fler verktyg. Det kom en pandemi som gjorde att vi behövde mer verktygsfokus (vissa hade vi redan, andra “procurade” vi. Docusign, Slack, Kahoot, Miro och säkert fler.
- I augusti började R som anställd samtidigt som S.
- I oktober slogs vår produktivitetsgrupp ihop med domänen IT operations med namnet Productivity & Platforms.
- Det var nu tämligen infekterat mellan oss och driftteamet och det tog en del energi. I november fick det teamet en ny chef K. Vi trodde det skulle bli bättre, men det tog lång tid och var väldigt segt och energikrävande. De fick en till i teamet som blev huvudansvarig för kontakten med oss.
- Klarna hade nu börjat växa explosionsartat så i december började JS i vårt team.
- 2021 kom och i februari började JW och även C som var en intern flytt.
- Jag var med och pratade på en intern konferens – Konnect21 – spännande erfarenhet!
- Det räckte dock inte så i april började CS.
- Under våren var E i driftteamet föräldraledig och det blev aningens bättre stämning men trycket var hårt på alla inblandade.
- Vi hade nu insett att det blev för många verktyg på ett team och såg även behovet av mer kontakt med användarna – utbildning och kommunikation på olika sätt. Två nya team skapades “Productivity Tooling” och “Productivity Training & Communication”
- I augusti började A samtidigt som de nya teamen gick live. C och D valde Tooling-teamet och drev igång det. I november började B och O i tooling och i december sa C upp sig så B tog över. Hyfsat rörigt och inte den väg framåt vi hade önskat.
- I vårt team började RS i oktober, och HC i november och förde in kompetens på icke-Atlassiandelarna. Nu var konflikten med driftteamet mindre (E hade slutat och de hade växt lite) och i december slutade K som deras AL.
- Jag fick in JP och L i trainingteamet men det flög inte riktigt.
- Vi förhandlade med Atlassian kring att få ett MSA och ELA och lyckades signa ett hybrid december som skulle ge oss möjligheten till en stegvis flytt till cloud.
- Vid årskiftet tog vi över systemägarskapet för Jira och Confluence samtidigt som driftteamet fick en ny AL (JF), de fick in D som var amazing och S gick in i väggen 🙁 Vi fick in JE i teamet. Toolingteamet fick in CH.
- I slutet av januari fick jag in M i trainingteamet från ett annat team och i mars fick jag in 3 personer, A som intern flytt, AS och R utifrån. Nu började det hända grejer!
- I mars fick vi även in P till teamet.
- I maj tog A över trainingteamet som AL och vi fick en ny AGL – AL. O började i PE. Här var jag på gränsen för min kapacitet så det var tur att jag kunde börja släppa en hel del grejer och fick en chef som hade tid.
- I slutet av maj gick proppen ur och 10% av alla fick gå. Vi tappade O i toolingteamet. Med tanke på hur många som börjat under mina år var det inte så många men det blev lite ovisst om framtiden. Driftteamet drabbades oerhört hårt och slogs ihop med ett liknande team – som styrde upp saker under hösten och det funkade problemfritt!
- Strax efter fick vi in CH i teamet och vi var 15 personer vilket är för stort och vi skapade ett team till för att dela upp allt mellan teamen efter sommaren.
- I augusti slutade både DL och COO så vi fick nya (interna flyttar) och deras första uppdrag var en omorganisation av vår domän.
- Förändringen för oss blev stor då flera stora verktyg och personer flyttade till Tooling, som även de tappade 1, fick 3 av oss och 1 från ett annat team som lades ner. Trainingteamet lades ner och en person därifrån joinade oss (en person på föräldraledighet joinade oss vid årskiftet sen igen), och två i vårt team fick sluta. Oerhört tuff förändring.
- Vi blev ett Atlassianteam mer eller mindre vilket vi pratat om men aldrig vågat testa. Nu vet vi att det inte flyger. Dynamiken försvann.
Ibland när jag funderar på varför vi inte tagit tag i x eller y så kan jag tänka på den här enorma resan ovan och inser att vi gjorde allt vi någonsin kunnat.
Vilken otrolig resa det har varit!
Nu ska jag fundera på vad i allt detta som jag verkligen brinner för och se till att få mer av det och mindre av det som skavde.