Sue | 2025-10-15, 20:17
Har helt klart fastnat i pluggträsket. Svinkul att läsa lite olika kurser parallellt med jobb.
Idag är sista dagen för ansökningar till vårens kurser. Jag har haft liiiite för mycket med pågående grejer i livet så inte hunnit leta supermycket (eller alls egentligen) men såg någon som tipsade om en som de gått och kollade sen lite snabbt. Får se om jag kommer in, och hur jag gör sen.
- Beteendeförändring för hållbarhet, 7,5 poäng, på Blekinge tekniska högskola (50%)
- Metakrisen: drivkrafter och gensvar, 2 poäng, på Linköpings universitet (12%)
- Grunderna för hållbarhet och cirkulär ekonomi, 3 poäng, på Lunds universitet (25%)
Ska se om jag sen ska kolla upp lite kurser på folkhögskolor för där är ansökningarna lite senare tror jag.
Joel fick en svetskurs i födelsedagspresent och han var ok med att jag går samma så vi ska ta och boka in det snarast – siktar på januari tror vi. Jag och Sanna hade tänkt gå någon kermikkurs men det fanns inget passande datum så vi får väl, kanske får jag nöja mig med ullkvällar.
Sue | 2025-04-18, 9:17
När vi snackat i “huset” på kursen så har det varit en hel del om kurser. Kurser vi gått, kurser vi ska gå, kurser vi vill gå, kurser vi hört talas om och så vidare.
Det resulterade i att jag anmälde mig till en höstkurs till – i facilitering (Facilitering av förändring och utveckling 7,5hp). Den lät superkul plus att det är på en ny högskola (Mittuniversitetet) så jag skulle kunna samla på fler olika – win-win helt enkelt.
Sue | 2025-04-02, 22:39
När jag nu fått kurserna inrapporterade så fick jag lite feeling och letade kurser inför hösten, och insåg att jag kan läsa även i sommar. Kanske tar jag mig vatten över huvudet men det är banne mig ett sjukt bra sätt att lära sig saker.
Till i sommar har jag sökt följande (de var båda öppna för sen anmälan och på distans på KTH).
- Tillämpad beteendevetenskap och lärande: Allt om sömn 4hp
- Lär dig lära med AI 2hp
För hösten har jag sökt två till varje period.
- Att arbeta i globala virtuella team: global kompetens för internationella yrkespersoner 3hp
- Psykologi och kritiskt tänkande 2hp
- Hållbart ledarskap med lean 2hp
- Miljöpsykologi och beteendedesign 4hp
Inser att alla kurserna faktiskt är på KTH. Där rök möjligheten att få ytterligare lärosäten (just nu iaf).
Sue | 2010-06-04, 12:29
Av en slump nämnde en cross-kompis att deras barn går på en jättebra friskola här i Skarpnäck – Skarpnäcks Fria Skola. Jag hade inte ens tänkt i såna banor än så jag blev lite överrumplad.
Surfade såklart in på deras hemsida och mejlade lite frågor. Rektorn svarade igår och sa att jag kunde ringa så skulle han svara på mina frågor.
Nu har jag alldeles nyss pratat med honom och fick bara bra svar så nu har vi ställt dem i kö (de behövde bara namn och personnummer) och enligt honom kan vi i princip vara säkra på en plats om vi vill ha.