English Swedish
| Prenumerera! | Kontrollpanel | Log in 
 

Föreläsning med Erika

| 2025-12-12, 8:26

Strax efter att vi påbörjat läsning av boken Demokratin dör i hettan av Erika Bjerström såg jag att hon skulle komma till Bagis och berätta om den (eller snarare innehållet). Pingade direkt min bokcirkel och ALLA ville gå. Vi satte då ett mycket högre lästempo än vi brukar och jag klämde de sista sidorna samma morgon. Vi ska dock ses på måndag (digitalt) och prata om boken som vanligt.

Roligast var att det tajmade med vår deltagare Kristina som bor utanför Sundsvall (men var på jobbplanering i Sthlm). Vi hann inte ses så mycket då det var en som skulle på kör, och två (ink jag) som skulle direkt reko 17 och hämta grejer. Men bara att ses så där var väldigt fint.

Snittåldern var något över min ålder så tämligen hög. Inte så konstigt då jag tror att det är äldre generationer som vet vem hon är, och dessutom har tid att komma en tisdag klockan 5.

Hon berättade ungefär det som boken handlar om men visade lite filmer. Berättade om hur tufft det varit att skriva om hatet mot sig. Hon blev väldigt berörd av att prata om det. Ofattbart tufft tänker jag att det måste ha varit.

Älskar hur påläst hon är, kan fakta, namn och förstår skeenden som jag själv intresserad slukar i mig. Imponerande!



Bjerström, Erika: Demokratin dör i hettan

| 2025-12-10, 8:43

Den senaste boken i min ena bokcirkel. Precis när vi börjat såg vi ett event i Bagarmossens folkets hus där Erika skulle prata så tempot blev något uppskruvat.

Vilken otroligt viktig bok. Lättläst och samtidigt full med fakta. Uppskattar Erikas fokus på att hon är journalist, inte aktivist, inte politiker.

Ett kapitel provocerar mig lite, En desperat generation och jag tror att när vi diskuterar boken nästa vecka kommer detta att lyftas. Ser fram emot det.

Tio kapitel som visar på komplexiteten i den här utmaningen. Att flera saker vävs samman och gör allt till en svårlöst härva.

Hon berättar om olika resor och människor hon mött, hur klimatet förändras och hur det påverkar människor på olika sätt, och kryddar med hur hon själv får motta diverse hot och hat-stormar där man fokuserar mest på henne som person. Hon visar på hur högerpopulismen gått från fokus på migration till miljön och plockar de som drabbas av hårda åtgärder. Det väcker många tankar kring hur hela världen har förändrats de senaste 10 åren. Lite utan att jag har hängt med och förstått. Hur demokratin monteras ner både snabbt och långsamt. Hon visar även på bra exempel både på återtagande av demokrati och grön omställning.

En bok som alla verkligen borde läsa!