Sue | 2025-12-10, 8:43
Den senaste boken i min ena bokcirkel. Precis när vi börjat såg vi ett event i Bagarmossens folkets hus där Erika skulle prata så tempot blev något uppskruvat.
Vilken otroligt viktig bok. Lättläst och samtidigt full med fakta. Uppskattar Erikas fokus på att hon är journalist, inte aktivist, inte politiker.
Ett kapitel provocerar mig lite, En desperat generation och jag tror att när vi diskuterar boken nästa vecka kommer detta att lyftas. Ser fram emot det.
Tio kapitel som visar på komplexiteten i den här utmaningen. Att flera saker vävs samman och gör allt till en svårlöst härva.
Hon berättar om olika resor och människor hon mött, hur klimatet förändras och hur det påverkar människor på olika sätt, och kryddar med hur hon själv får motta diverse hot och hat-stormar där man fokuserar mest på henne som person. Hon visar på hur högerpopulismen gått från fokus på migration till miljön och plockar de som drabbas av hårda åtgärder. Det väcker många tankar kring hur hela världen har förändrats de senaste 10 åren. Lite utan att jag har hängt med och förstått. Hur demokratin monteras ner både snabbt och långsamt. Hon visar även på bra exempel både på återtagande av demokrati och grön omställning.
En bok som alla verkligen borde läsa!
Sue | 2025-06-28, 14:08
Första, men inte sista, boken av Lisa.
Väldigt imponerad av den här boken. Hur den driver framåt, håller kvar mig trots den tunga fakta som levereras i kapitel efter kapitel. Blandat med vanliga människor, Lisas tankar, insikter och handlingar och många människor i maktposition.
Vad håller vi på med? Fakta, fakta, fakta. Följ pengarna. Gah! Håller på och blir helt tokig när jag läser den här boken. Den levererar idioti efter idioti.
Område efter område presenteras och jag blir helt mörkrädd över hur detta kan pågå i vårt grannland. Hur mantrat att de tar upp oljan på ett så rent och bra sätt återkommer. Hur de vägrar se sin del av klimatkatastrofen. Att det sen hänger ihop och ibland konkurrerar med andra delar så som laxodling, urskogen som huggs ner (som i Sverige), samerna med sin rennäring trycks bort (trots olagligt), djuphavsplanerna, vätgas, konstgödsel och så klimatkompensationen i andra länder där skog planteras och så passar man på att “stötta” lite i olje- och gasletande.
Pengar och makt. Suck. Vi är så sjukt fast i våra tankemönster och hur vi lever.
Skogslandet ska läsas i sommar – så jag inte blir så stolt över Sverige 😉
Sue | 2025-05-31, 11:41
Om tillväxtens slut och civilisationens sammanbrott.
En nödvändig bok på något sätt. Det kommer ta lite tid att smälta innehållet.
Det finaste med boken är hur vissa kapitel handlar om hans fars liv, och tillväxande alzheimer som innebär förlust av mycket. Hur detta lilla perspektiv vävs samman med det stora perspektivet för vår planet. Hur allt på båda nivåerna (och alla däremellan) är delar av system med olika delays i sina feedbackloopar om man ska snacka som i Thinking in Systems.
Matsystemet, tillväxt – denna ständiga tillväxt, nerväxt, ojämlikhet, bunkrar skapade av rika, fosforgeddon, lager -> flöden, to big to fail, boskapsindustrin, lånar från framtiden, longtermism och massa andra saker lyfts i boken.
Är det flimmer vi börjar märka av? Är det så att vi om 20 år kommer se tillbaka och säga att det var där vi började se tydligt vad som var på väg att hända. Sammanbrottets paradox – att katastroferna blir möjliga först i efterhand.
Det blir värst för de som genomlever en kollaps, vi som har förväntningar på mer, på annat. De som kommer senare har verkligheten att förhålla sig till.
“Att någon balanserar ens tillkortakommanden, det är att vara fri” – och det kan jag hålla med om. Ensam är inte stark. Tillväxt är inte långsiktigt hållbart.
Ska se till att läsa hans första bok (Åtta steg mot avgrunden) och ser fram emot ett avslutande snack i bokcirkeln på onsdag om denna.
Sue | 2025-04-19, 15:09
– en kärlekshistoria
Wow! Alla borde läsa den här boken.
Den börjar lite torrt och trist i Davos med en reklamare i fokus. Någonstans efter 40 sidor är jag dock fast. Maja beskriver hur saker hänger ihop. Både i nutid, hur jord, fotosyntes, kretslopp, svampar, bakterier och nematoder hänger samman. Och historiskt varför saker har blivit som de är idag. Fokus är på matsystem men jag tycker det ger en förståelse för de system som vi människor skapat.
Fröer, jord, mätta alla, namn vs funktion (på plantor), ekonomi & marknad, carbon footprint (vem som hittade på det…), arbetare (unskilled workers), glyfosat, odla, Almeria etc. Många är ämnena som hanteras.
Industrins PR-playbook kommer helt klart att bära med mig, och vara vaksam på då jag känner att jag gått på massa saker. Just nu vill jag bara skrika högt att vi måste sluta hålla på som vi gör. Gahhh!!
Briljant helt enkelt!
Sue | 2025-03-18, 20:10
Köpte förra våren då Skavet läste denna men fick som vanligt inte tummen ur och läsa. Så i höstas frågade jag på både fejan och LinkedIn om det fanns andra som ville läsa den. Hittade två till. Så vi körde igång en bokcirkel.
Jag insåg ganska snabbt att jag hade svårt att få läsro så jag började lyssna istället. Väldigt smidigt!
En ganska pratig bok, lite typiskt amerikansk på det sättet. Den har ett väldigt vitt/amerikanskt fokus på något sätt även om han snackar med, och själv verkar ha, lite vidare synvinklar än så. Han har intervjuat ett gäng olika personer som ser på klimatkatastrofen på lite olika sätt. Tämligen intressant och det ger insikter och tankar om hur jag själv kanske egentligen ser på det.
Rätt deprimerande i början. Hur illa det faktiskt är. Att en katastrof är typ oundviklig.
- Han går igenom fem stadier av sorg (förnekelse, ilska, förhandlande, depression, acceptans och så galghumor) som man kan känna i lite olika ordning.
- Pratar om vad en katastrof kan innebära och vilka olika framtider vi kanske har beroende på hur vi agerar nu.
- Mycket prat om hopp och till slut vet jag inte riktigt vad hopp är för mig längre.
- Vad är värt att fortfarande göra?
- och mycket mer
Roligt hur Greta får ta plats i slutet. Deppigt hur nöjd han var att Trumps tid vid makten var över eftersom den här kom ut typ 2022. Nu är Trump tillbaka. New green deal som de nämner borta etc etc.
Finns rätt mycket på bokens hemsida och jag kan rekommendera flowcharten.
Att vi bokcirklade den var väldigt bra för det gav ytterligare tankar. Skulle inte orkat läsa den själv faktiskt.
Sue | 2025-01-09, 9:39
Bokcirkelns femte bok och helt klart den bästa. Vi började i oktober så det har tagit sin lilla tid men åh vad det har varit värt det. Läsningen, insikterna, diskussionerna och ännu fler insikter.
Har nog tipsat typ ALLA om den här boken. Den förklarar så otroligt mycket, på ett tydligt och enkelt sätt.
“We can’t control systems or figure them out. But we can dance with them!”
Allt är system. System på olika nivåer. System är ofta komplexa. Modeller av system är aldrig kompletta och de kan se olika ut beroende på varför vi behöver en modell av systemet.
Har sett feedbackloopar överallt, har kopplat ihop det jag lärt mig i boken i nästan alla delar av mitt liv. Allt är ju system! En del av mig önskar att jag vetat allt detta för 25 år sen men som vi sa på bokcirkeln så kanske det är ens erfarenhet som gör att man är redo att ta till sig innehållet. Kanske hade det inte hjälpt att ha läst en sån här bok då?
Huvuddelar av boken skrev hon tydligen på 90-talet och boken gavs ut 2015. Eftersom hon dog 2001 var det andra som satte ihop den till en färdig bok. Redan 1972 skrev hon The Limits to Growth som såldes i mer än 30 miljoner exemplar. Det ledsamma i det här är att vi borde ha förstått att vi som planetberoende borde ha ändrat vårt beteende för länge länge sen. Hur kan ledare INTE ha agerat?
Nåja, nu är vi här och får ta oss framåt! Jag tycker iaf att alla borde läsa den här boken.