Sue | 2025-06-01, 21:29
Sommarlovet närmar sig. Joels sista gissar jag eftersom han bara har 1 år kvar i gymnasiet. Ikväll vid middagen gjorde vi en tankeövning kring sommaren och vad man vill fylla den med. Vi har ju lite planerat sen tidigare så här blir en blandad lista. Sen får vi se i slutet av augusti om vi lyckats med det. Det är en diger lista må jag säga och det känns inte som att det blir en tråkig sommar!
- Hänga med kompisar (tex spelkväll), skejta, läsa, köra parkour
- Fixa mysigt på baksidan
- Sova bra, springa, cykla, bli snabb på olika kuber, nå emerald i LoL
- Titta på hus, besöka orter där vi kan bo
- Cykla, åka inlines, lära sig vissa moves
- Åka till Halmstad
- Sälja och slänga saker
- Köra bil, cykla, naturpasset, träna, sova bättre, pussla, baka
- Fortsätta röja i huset med veckotema, styra upp vinden, rensa garderoben
- Åka på roadtrips (=övningsköra), kanske slumpsemester, rensa digitalt,
- Veckans film och spel
- Gå digitala kurser klart (iaf påbörja…)
- Organisera och få koll på alla böcker och pysselmaterial
- Åka till Köpenhamn
- Bokcirkla Framtidens by
- Testa att dumpstra, pyssla på olika sätt
- Simma, jogga, skogspromenader, utefrukostar, styrketräning
- Kub, enhjuling, stå på händer
- Preppa struktur och planering så att hösten blir bra
- Vila, slöa och ha det gött
Personligen vill jag att känslan i höst ska vara redo (klar), rensa (lättnad), andas (lugn).
Sue | 2025-04-25, 15:36
Någon gång förra året insåg jag att det var rätt bra att blocka hela fredagen hos kund så att jag inte har bokningar då. Ser alltid fram emot en helt obokad dag där jag kan göra lite vad jag känner för och komma ikapp med lite olika saker.
Det går väl sådär kan man säga. I vår går var tredje fredag åt till att åka tåg till Göteborg för kursen så då är det ju bra att jag inte behöver jobba. Det blir lätt att det ändå dyker upp massa saker som är bra att passa på att göra på fredag “när jag inte har så mycket”.
Idag
- Började med tidig utefrukost där jag insåg att jag nu inte kommer och se någon soluppgång på typ 4 månader (den gick upp 05:04 idag).
- Hem för att hinna göra kunduppdrag som jag tänkt hinna med under veckan.
- Körde Simon till skolan för att han ska gå in, träffa mentor och åka hem igen. Allt för att komma över jobbig tröskel.
- Vi passade på att handla på vägen hem.
- Väl hemma drog jag iväg på min joggingrunda och körde sen mina dagliga 10.
- Åt lunch och körde Connections med John och Simon
- Lyssnade på ett webinar “Nyckeln till en bra vibe” som var lite intressant men inte så mycket nytt kanske. Sånt här gillar jag verkligen att kunna göra!
- Duschade lite snabbt för att hinna ha ett avstämningsmöte inför ett leverantörsmöte på måndag (en person hade dock glömt bort tiden så vi andra två fick planera själva)
- Hann snacka med Peter om en fråga jag chattat honom (han som oxå är frilansare var iväg och handlade inför helgen)
- Hann jobba lite mer med saker som borde vara klara idag men det har strulat med lite olika saker under veckan så det känns som att listan över saker som ska göras bara växer
- Fixade med tvätt (Simons fleece – typ enda jacka – hade lite fläckar som vi behövde testa att få bort)och vi lämnade tillbaka en säng till IKEA. De kom och hämtade pga trasig (återkommer pga längre historia) – en ny lämnades på förmiddagen när jag var iväg.
- Anslöt till digitalt möte med andra atlassiannördar men vi var bara två den här gången så vi småpratade en stund och bokade sen om tiden. Skönt!
- Insåg att jag kanske inte hade koll på biljetterna inför teater med vänner ikväll så fick mecka lite med det.
- Blev uppringd av Söderberg & partners som ville snacka försäkringar (för att man är kund hos Marginalen så jag visste att de skulle höra av sig). Sa att vi kan ta det om en månad typ. Vill ju veta om de har något bra att erbjuda.
- Ska nog kolla upp var Raffes medicin är någonstans. Den skickades igår och jag hade hoppats att den skulle komma idag.
- Nu tror jag att jag ska braindumpa lite inför nästa vecka, kanske chatta lite olika personer där jag lovat lite för mycket och säga att det blir nästa vecka (förhoppningsvis).
Sen ska jag dra in till stan och käka middag och gå på teater!
Går ju jättebra att inte ha något bokat och ostörd fokustid. Ha ha ha
Sue | 2021-05-13, 12:13
Förra våren hade vi planerat att åka till farmor över påsk. Fick såklart ställa in pga Corona. Likaså på sommaren, höstlovet, julen, sportlovet och påsken – igen. Men förra veckan tog hon sin andra spruta så Kristi himmelfärd hade vi spanat in och i tisdags kväll preppade vi. Jag orkade dock inte packa klart, tänkte att vi hade tid på oss under onsdagen eftersom Joel skulle gå i skolan och vi skulle åka på eftermiddagen.
5.15 vaknar jag. Simon är vaken. Han mår illa.
Jag går ner och tar fram kräkkastrullen direkt. Hinner upp men inte så himla mycket mer förrän Simon kräks. Sen fortsätter han så hela dagen fram till 8-tiden på kvällen då han kräks sista gången.
Han tog HPV-vaccin i tisdags så det skulle kunna vara en biverkning. Annars vet vi faktiskt inte riktigt vad det skulle kunna vara eftersom han i princip inte träffar mer än familjen.
Nu siktar vi in oss på en sommarlovstur istället.
Sue | 2021-04-13, 8:00
När jag pratat med några om våra framtidsdrömmar om boende på landet och inte stan så får jag ibland frågan varför vi inte flyttar nu. Man ska aldrig vänta för det kan vara försent.
Grejen är att vi är nöjda nu, men spanar in i framtiden och ser att det kommer förändras. Det vi kan gissa oss till. Sen kan man vara övertygad om att livet har ett gäng överraskningar för oss så att det av någon anledning blir annorlunda. Då har vi åtminstone drömt.
Eftersom jag har växt upp med en ensamstående mamma efter att min pappa oväntat dog och jag känner flera där närstående blivit sjuka etc så är jag någonstans mentalt medveten om att saker kan ske.
Tricket för mig är att inte låsa mig för mycket vid ett exakt mål utan mer en riktning.
Sue | 2021-03-10, 20:59
Imorgon 12:00-12:50 ska jag, Simon och John på en grej i stan.
13:30 ska jag vara på en annan grej i stan.
Min hjärna funderade lite över det där.
Planerade att vara förberedd och bara kunna släppa av dem och sen dra in till stan igen. Sen såg jag väderprognosen och det kändes lite sådär.
Så kom John på lösningen. Han droppar mig där jag ska vara och de åker hem. Jag tar taxi hem (kostar ändå multum att parkera där jag ska vara).
Skönt att vara flera som kan komma på bra lösningar tillsammans.
Sue | 2020-12-28, 19:42
Minns det som hänt och planera för framtiden. Gillar verkligen att planera och reflektera, och har så gjort i rätt många år här på bloggen. Bookmark ger varje år ut en “Mitt år”-bok och i år testar jag den. Blir sugen på att se vad det är för skillnader på den från 2019!
Jag har läst och tagit del av en hel del artiklar, listor och till viss del böcker kring detta och har haft funderingar på att göra min egen modell. Märker det när jag läser den här. Den både inspirerar genom att ge mig nya insikter och får mig att inse att jag ibland testat vissa saker och inte gillat.
Att tro att man kommer älska en sån här bok från pärm till pärm är nog svårt men den har otroligt många intressanta vinklar på vad du har gjort under året som gått och vad du vill ska hända under året som kommer.
De inleder med lite färgsnack som jag verkligen gillar. Den aspekten har jag faktiskt inte nyttjat alls hittills men tankarna spinner redan kring hur jag skulle kunna göra det.
Ogillar ordet unna sig som dyker upp på ett par ställen – som att man måste förtjäna saker? Nä, där kommer jag stryka över och ersätta med något annat lämpligt. För så kan man faktiskt göra – anpassa efter sig själv. Här har man en hel guldgruva att välja bland och det är just det man ska göra – välj det som passar. Anpassa om du vill. Det viktigaste är ändå att man börjar tänka, börjar reflektera över det som varit, kanske varför, eller hur man ska ta sig till något annat, och vad det i så fall är.
Älskar att det är en blandning av högt och lågt, utöver det man ska fylla i. En annan sak jag verkligen gillar är variationen; kartor, listor att fylla i, rader att fylla med text, hjul att fylla i/färglägga och många andra sätt att variera. Verkligen inspirerande!
Lär mer hos förlaget!
Sue | 2020-04-13, 17:00
Inför påsken funderade jag på vad som var viktigt.
- Vila – blev den största delen av sidan jag skrev på.
- Läsa ville jag göra men det har jag inte gjort.
- Rörelse hade jag någon vision om att jag skulle komma igång lite bättre men jag har gått minst 8000 steg varje dag iaf.
- Spela ville jag och det har vi faktiskt gjort, två dagar! Vi har även kollat på film (Måndag hela veckan) – igår, och sovit två nätter i vardagsrummet
- Jag hade några todos att göra och de är faktiskt avbockade. Ganska enkla småsaker men iaf.
- Jag hade lite bloggposter jag skulle vilja skriva och det har jag gjort med råge!
- Mat listade jag, dvs sånt jag ville äta under påsken och det har jag gjort (typ sill, ägg och rökt fisk).
- Hade några större saker att fixa
- Bokhögarna i huset och där har jag i alla fall fixat en – den i vardagsrummet som kanske stör mest.
- Sekretären som mest är en hög med saker finns kvar att fixa men dagen är inte slut…
- Trädgården har vi fixat i, tagit bort humlen (John) och montera upp hängmatteställningen (jag och Simon)
- Sommardäcken insåg vi kanske sitter fel, och där har vi fotat och googlat men inte kommit längre. Lite olika budskap.
- Ett gäng saker skulle planeras
- Balkongfixandet har inte planerats (från surdegslistan).
- Fönsterfixandet har inte planerats (från surdegslistan).
- Vinter på jullovet har jag inte hunnit fundera alls på, men vi vill någonstans och få lite riktigt vinter
- Sommaren och hur vi är lediga borde planerats men vi vet ju inte riktigt…
- Simon 11 år vilket var den mest brännande punkten eftersom den har en fast deadline och där bad jag om tips på fejan, och så snackade vi ihop oss lite och nu har vi en plan, både vad gäller presenter och hur själva dagen ska firas.
- En speciallista med saker från Trello och skärmdumpar jag tagit som jag borde kolla igenom… Inte gjort.
Tyckte det var så liten på pappret men i skrift så här ser det ju mycket ut…
Sue | 2020-04-12, 17:14
Att inte veta hur länge det här kommer att pågå. Att inte veta hur det kommer att påverka.
Allt det här som händer nu gör att väldigt mycket blir ovisst. Märker att jag då vänder mig till mer långsiktiga drömmar. Jag som verkligen gillar att ha koll på läget får annat att fokusera på.
När det dök upp i Kina i januari tänkte jag inte så mycket på att något sånt här kunde hända. När det började dyka upp i Europa tänkte jag inte heller så mycket på det. Tänkte inte på det långsiktiga i det.
Minns att jag hörde hur Spotify och King valde att skicka hem alla anställda första veckan i mars redan. På två veckor sas det. Tänkte lite på hur det skulle bli om vi gjorde det. 1 300 personer på kontoret.
Vips var det en verklighet, och vi anpassade oss snabbt. 16 mars var min första dag hemifrån. John redan torsdagen veckan före då Simon hade ont i knät. Sen dess har jag bara jobbat 1-2 dagar på kontoret.
Nu har jag landat mer i att detta troligen är en långsiktig lösning. Fram till sommaren gissar jag. Kanske även över sommaren. Hör ju att de inte tror att man kommer kunna resa utomlands i sommar. Hur planerar man en sommar när man inte vet? Blir det kollo för Joel? Gissar på det.
När ska vi vara lediga? Vad ska vi göra? Kan vi ens åka till Kvibille och hälsa på som vi så gärna vill? Kan vi åka till Höga kusten som vi lite löst tänkt eller kommer halva Stockholm att ta sig dit upp eftersom utlandsresor är att glömma?
Att inte veta är svårt tycker jag.
Sue | 2020-03-22, 17:46
Ett av de gym vi har närmast i Pokémon Go blev i höstas ett exraid-gym. Jag fick ju en inbjudan till ett i Linköping i oktober 2017 men kunde såklart inte gå. Sen har det inte blivit av förrän i höstas då jag först fick en på dagtid och det passade sig som så att jag jobbade hemifrån så det funkade. Sen kom en i december som var på kvällen så vi kunde ta den.
För någon vecka sen fick vi båda varsin inbjudan. Dagtid. En måndag. Kollade kalendern – utbildning på eftermiddagen så det passade inte att jobba hemifrån så jag la inte ens in det i kalendern.
Så i måndags (när vi pga corona var hemma hela familjen) satt och skulle fixa lunch kollade jag fejan. I en pokémongrupp var det någon som sa att de kunde ge bort ett pass. Ah, var det idag kanske! Startade appen och letade upp passet.
Mmm, det var det. Men 12 minuter före jag kollade och alla är där när den börjar för att slippa planera mer.
Så. Planer förändras.
Sue | 2019-06-16, 21:58
Sådär. Jag har ju planerat lite för sommaren. Första veckan är över och jag tänkte reflektera lite över den. Plus det som finns i sommarens trellotavla – vad är faktiskt avklarat? Allt som ligger i done nu tänkte jag arkivera så jag faktiskt ser vad jag gör varje vecka.
- Jobbade måndagen och hade tänkt att jag skulle ta ikapp ett gäng saker senare i veckan. Överraskande fort tappade jag intresset. Stämde av med några på chatt och insåg att det får bli i augusti.
- I tisdags var det skolavslutning och på kvällen även scoutplanering inför hösten. Efter det har jag preppat höstens schema i Trello efter det vi kom fram till. Efter det har jag även preppat inför valberedningen (förvisso först i slutet av hösten som vi behöver dra igång men nu finns det en färdig tavla i Trello). Har även preppat lite med en deltagarlista inför sommarens läger i augusti. Plus att jag idag gick webbkursen Trygga möten.
- Varit på Bounce två gånger – hoppade ena gången. Handlat på IKEA – säng till Joel som han nu ligger och sover i. Han råddar sitt rum rätt bra själv.
- Sett MIB 1, 2 och 3!
- Ätit utelunch och tränat mod med Raffe massor (barnen har varit med lite då och då oxå).
- Badat! En gång tittade jag på och andra gången doppade jag mig (idag).
- Lagt in hämta/lämna (eller typ vem som ansvarar för morgon och em mera) för hösten.
- Slöat massor! Både i soffan och hängmattan – ofta med Raffe som sällskap.
- Har påbörjat några fler webbkurser (Agerbeck method, Digitala chefsskolan). Beställt lite saker som behövdes till hemmet.
Känns som att det varit en väldigt bra första vecka.