Sue | 2025-09-08, 7:51
I slutet av varje sommar försöker jag fundera igenom vad vi gjort och även vad jag kanske vill göra annorlunda till nästa sommar. Har i rätt många somrar nu tänkt att nästa sommar, då ska vi banne mig ha vårt nästa boende. Före sommaren hade vi lite tankar. Vi lyckades långt ifrån med allt men en hel del ändå.
Vi fick till slut tummen ur och lyckades röja en del och har nu sålt, skänkt och slängt en hel del grejer. Otroligt skönt!
Jag synkade sista bygghelgen med en roadtrip – fantastiska dagar. Bokcirklade Framtidens by. Sen fick jag ett nytt uppdrag så jag passade på att jobba en del eftersom vi inte hade så mycket planerat.
Övriga drog till Halmstad, vi mötte upp i Nässjö och hade lite skoj. Jag och barnen drog till Sigtuna, hela familjen till Tyresö slott, vi plockade jordgubbar i Sörmland.
John körde randig semester (ledig 2, jobb 1, ledig 2, jobb 1, ledig 1) och fick på så sätt en väldigt lång sommar och väldigt lite jobbångest.
Simon gjorde riskettan, tog körlektion och övningskörde hur mycket som helst. Gick från att köra till Flaten typ, till att köra överallt. I stan, på motorväg etc.
Joel åkte till Gotland med kompisar, han jobbade en del på Ica, gjorde både riskettan och risktvåan, övningskörde en hel del och hängde med vänner.
Nästa sommar, då ska vi banne mig ha en ny plats att hänga på!
Sue | 2025-07-24, 17:02
Det kändes som att jag var borta ett par dagar när det bara var typ 30 timmar egentligen.
- Inledde med tunnelbana och tåg till Nässjö (samtidigt som övriga åkte dit med bil från Halmstad)
- Vi strosade runt i Nässjö en stund och styrde sen kosan mot Eksjö där vi funderade på om vi skulle stanna och äta glass eller något annat. Vi köpte några jordgubbar och drog vidare istället.
- Körde till Torpön där vi hade spanat in Bodabergets utkiksplats. En liten vandring i kohage.
- Middag på campingen på nordligaste spetsen av ön.
- Bilfärja och sen vidare till Boxholm för att fixa frukost.
- Till stugan! Packade in, tog kvällspromenad, drack te och testade Sushi go-spelet.
- Jag och John gick en längre runda med Raffe på morgonen (först skogsväg och sen vanlig väg).
- Väcka ungdomar, äta frukost, packa ihop, städa och dra iväg.
- Åkte och badade i en härlig badsjö och lyssnade på skällig Raffe.
- Peders pinaler
- Lunch i Mjölby
- Kort fika och lite hönstittande hos Anna
- Handling på Saltå kvar
- Hem!
Pust!
Sue | 2025-07-23, 22:23
Garvade ju åt att någon i familjen hörde pedaler istället för pinaler.
Nyss kom Simon in och vi skulle regga övningskörningen från hemresan och så nämnde jag Peppes pinaler.
– Var det inte Peder?
Jo. Det var Peder och inte Peppe. Bara att rätta de just publicerade bloggposterna.
Sue | 2025-07-23, 22:03
Innan vi åkte iväg spånade vi (eller mest jag) på olika saker vi kunde hitta på när vi tog oss från Nässjö, till boendet och sen hem dagen efter. En sak jag hittade var en loppis – Peders pinaler. När vi åkte på lite småvägar på väg till boendet så dök det upp en skylt till Peders pinaler som någon läste högt. Någon annan hörde Peders pedaler och vi hade lite roligt åt.
När vi åkte hemåt på tisdagen insåg vi att vi faktiskt skulle kunna svänga förbi så det gjorde vi. Ett par grejer fick otippat nog följa med oss hem.

Sue | 2025-07-23, 22:02
Vi bad uthyraren om tips på badplats så när vi hade packat in oss styrde vi kosan till V Hargs badplats. Vilken fantastiskt plats! Utöver att vi har en sjukt skällig hund så var det ett väldigt bra besök. Vi behövde svalka av oss. Raffe som älskar att gräva i sand, men inte bada behövde vi lura ut lite för att han skulle bli av med all sand – och bar honom sen till gräset.
Nästa stopp planerades bli lunch i Mjölby men vi körde förbi ett annat ställe, Peders Pinaler, som vi stannade till på. Efter lunchen drog vi till Johns syster där vi tittade på lite höns, kalkon och åt lite smält glass.
Eftersom barnen kör så försöker vi stanna lite här och var och byta förare. Så vi stannade även till vid Saltå kvarn och köpte lite mjöl och annat. Lekte lite i den nästan uttorkade bäcken (ån?) och sen drog vi hem.

Sue | 2025-07-23, 17:09
Vi bokade stugan tämligen sent så det fanns inte så mycket att välja på. Här var det hyfsat spartanskt med rinnande vatten inne men utedass. Otroligt härlig plats och tydligen var vägen gamla riksvägen (vi snackar troligen 150 plus år). Lätt att hitta efter att vi handlat lite frukost i Boxholm.
Eftersom vi numera faktiskt är fyra vuxna (alla 175 cm plus) så fick vi sova i två olika stugor. Vi packade in oss och tog sen en upptäcktsfärd i skogen (eller snarare mest kalhygge) där vi kunde spana på vindkraftverk, äta hallon och njuta av fin kvällshimmel.
Senare på kvällen ville Raffe iväg åt andra hållet och spana på hästar.
Vi försökte orka spela ett spel och dricka te men alla var rätt färdiga.
Dagen efter tog jag och John en rejäl morgonrunda med Raffe och sen åkte John lite inlines medans jag åt frukost och försökte väcka ungdomar.

Sue | 2025-07-23, 17:01
Vi behövde ta oss från Eksjö till strax söder om Mjölby där stugan vi hyrt låg. Kollade runt lite och fick upp ett utkiksberg över Sommen som jag var lite intresserad av, så dit åkte vi.
Härlig natur, väldigt kuperat och nyttiga vägar för övningskörande ungdomar.
Vi hittade och parkerade bilen och begav oss in i kohagen man skulle gå genom. Såg kor på håll och hittade till Bodaberget med vyn. Härligt!
På tillbakavägen hade korna flyttat på sig och vi var tvungna att mer eller mindre gå igenom flocken. De var extremt nyfikna (arga?) och alla rörde sig mot oss. Raffe som först var lite kaxig blev lite fegare och höll sig bakom mig. Pulsen gick nog upp på oss alla men det hände inget.
Sen kunde vi välja på att åka vidare på ön och ta bilfärja eller åka tillbaka en bit och kanske köra middag i Tranås. Vi åkte norrut och stannade på campingen där och käkade middag.
Raffe skötte sig ypperligt trots ovanligt (för oss) hundtätt.

Sue | 2025-07-23, 16:52
Vi strosade lite kort i Nässjö (jag behövde uppsöka toalett) för att sen styra kosan mot Eksjö där vi vandrade omkring i gamla trästaden. Otroligt mysigt och idylliskt. Och varmt.

Sue | 2025-07-23, 16:26
När jag var hemma själv med Raffe i radhuset så passade barnen och John på att fixa med saker hemma hos farmor.
Röja i trädgård, rensa på taket (platt). Umgicks med farmor, faster Anna (som åkte med ner men drog på söndagen), farbror Eric och Ingela.
De körde såklart årlig glassprovning och spelade massa mahjong. John åkte inlines “vid havet” och fixade en skåpslucka i köket som typ alla stört sig på länge. Kanske att det gosades lite med katten Mimmi oxå som nu inte behövde gömma sig för en galen Raffe (huvudanledningen till att jag och Raffe inte hängde med).
På måndagen packade de ihop sig och styrde kosan mot Nässjö samtidigt som jag och Raffe gjorde samma sak från vårt håll.

Sue | 2025-07-16, 15:49
Jag och Lotta har sen våren 2021 hörts av nästan varje månad. Vi har en stående bokning den 12:e varje månad och hörs lite innan och stämmer av om det passar den dagen, och om det blir fysisk träff eller telefon.
Så otroligt värdefullt!
Idag sågs vi i Gamla stan, fikade lunch typ, strosade till en glassbutik, strosade till vattnet, satt och snackade, strosade till fik och tog en dricka. Snackade massor.
Högt och lågt. Jobb, mående, föräldraskap, semesterplaner (att få bara vara tex varför verkar det inte ok?), politik, böcker, boende, framtid och så vidare. Det tar lixom inte slut på samtalsämnen.
Otroligt varmt och svettigt idag. Och mycket turister.
