Slumpad post: Testa scouter
English Swedish
| Prenumerera! | Kontrollpanel | Log in 
 

Tapeten borta

| 2008-07-15, 11:29

Svamp att blöta tapet medNu är den hemska tapeten borta i hallen. Igår rev vi ner den yttre delen av tapeten och idag var det dax för den undre. För att få bort den måste den blötas ett par omgångar före den lätt lossnar med en spackelspade. Vi använder en svamp att blöta väggen med och det blir lite sågspån här och var.

Om man är otålig och inte väntar tills det är genomblött så blir det hur mycket jobbigare som helst. Vi har lärt oss den hårda vägen – lagom till att all jobbig tapet är borttagen!

Nu är det dax att spackla.



Riva tapet

| 2008-07-14, 22:39

Nedrivna tapeterMåste erkänna att tapetrivningen denna gången väckte minnen från våra första veckor i huset – då vi renoverade vardagsrum och hall (delvis). Då rev vi samma tapet som idag. Strukturtapet där strukturen består av sågspån…

Idag har vi dessutom beställt tapeterFredells som kommer på torsdag så före dess ska vi försöka hinna så mycket som möjligt.



Riva tapet

| 2007-07-22, 18:53

Så har vi då till slut fått tummen ur och börjat med renovering av extrarummet, som nu ska transformeras till ett tätisrum.

Tapet på pluggIntryckt pluggÅterigen förvånas vi över hur man har gjort tidigare. Värst denna gången är nog de pluggar som man tryckt in lite i gipsskivan för att sen spackla över lite och sen tapetsera igen, eller kanske de man inte ens tryckt in utan bara tapetserat över… Finns mycket att välja på dock, så vi kanske hinner ändra oss under renoveringens gång!

Nåja vi har under helgen iaf fått ner det mesta av den lila tapeten och håller nu på som bäst att väta det som fanns under och sen ta bort så mycket som möjligt in till gipsplattan. Lite kladdigt pga vattnet som löser upp gammalt tapetklister och ganska så trist efter ett tag, men målet hägrar!

Precis som förra gången så är det det nya väggen där tapeten sitter som hårdast.

Vägg 1Lila vägg



Riva tapeter i sovrummet

| 2006-02-25, 22:09

Nu har vi nästan rivit bort all ful grön tapet i sovrummet. På några väggar satt den hårt, men på en vägg satt den stenhårt. Ett problem när vi rivit tapeten är att väggen inte varit riktigt plan, och då fastnar verktyget som vi använder för att ta bort ytan på tapeten och skär ner till gipset. Det kommer nog gå åt ganska mycket spackel innan vi tapetserar…

Imorgon ska vi börja spackla och kanske hinner vi slipa också. Vi får väl tapetsera någon veckodag, och hinner vi med det kan vi nog köpa och lägga golv nästa helg. Sen är det klart!

Tapetrivning i sovrummet



Golv och tapetrivning

| 2006-01-21, 22:15

Idag började vi lägga golv, eller ja, John började lägga golv. Insåg snabbt att det där inte var något för mig… Jag packade upp lite, la upp en massa saker på vinden (skidor, väskor, lådor), fixade lite annat. Strax efter 3 dök Anna och Peter upp och vi tog tag i att riva tapet i blivande hobbyrum. Oj vad den satt. Insåg snabbt oxå att det underst sitter samma som på nedervåningen men att någon har bredspacklat på den och sen satt två lager. Pust!!! Tur att vi fick hjälp 🙂 De lagade även middag, vilket vi var väldigt tacksamma för.

Vi fick även inspektion av Pelle och Stefan – två grannar som verkar vara lite allfixare. Pelle inspekterade ventilerna på alla element så att de var i bra skick. Han verkar vara en sån där som är lite halvansvarig för en del saker i området. Fick låna en superbra arbetslampa som vi efter ca en halvtimme råkade ha i golvet när listerna skulle tas loss 🙁 Får väl knalla till Pelle imorgon och be om en ny lampa! Jaja…

Nu ska vi snart åka hem – misstänker att serverpark och arbetsdator bör packas ner 🙂 Kanske borde vi montera våningssängen imorgon och sova kvar… Det är mycket man borde helt enkelt och kanske är det så att vi inte alls kommer att hinna färdigt 🙂



Måla och riva

| 2006-01-08, 21:37

Ännu en ny dag i nya hemmet och ännu håller vi energin uppe 🙂

Inledde med Bygg-Ole på väg dit för att köpa bättre spackel, sprang på tapetrea och köpte tapet till nedre hallen (ljusgul), så istället för att fokusera på vardagsrummet satte vi fart med hallen. Dock hann vi även måla taket i köket en andra gång och väggarna två gånger – så nu är det bara en list kvar i köket och sen är det klart! Planerar att flytta köket på tisdag så det tur 🙂

Hann faktiskt få bort i princip all gammal tapet i hallen – vatten och tapetborttagningsmedel som man målar på gör underverk. Imorgon efter jobbet blir det spackling där så man kan tapetsera på tisdag.

Tapetbord får vi låna av vår kollega Marie så vi åkte till Huddinge och hämtade. Fick en visning av deras hus och nu är man mer intresserad av golv, färger och material än någonsin tidigare. En helt ny värld!

Imorgon är det vilodag i princip. Skönt för den ganska så trötta kroppen!