Sue | 2026-02-05, 20:14
Ännu en bokcirkelbok som är utläst. Mycket bra att läsa tillsammans med andra. Vi har tagit tid på oss med denna, nästan ett kapitel i taget eftersom det är breda områden och vi gillar att dela kunskap och erfarenhet. Som John kallar det “klä boken med andras kunskap”.
Områden som täcks in är; att ta hand om sig själv, lärande, medarbetarutveckling, kommunikation, att tala inför grupp, mötesprinciper, utmaningar inom en själv och med andra, och några mer allmänna delar.
Väldigt mycket på mindre än 100 sidor. Vi har pratat lite om just det faktumet, och vem som egentligen är målgruppen. Ibland märkte vi att vi som läst och lyssnat på Anna på andra sätt och andra tillfällen uppskattade ett kapitel mer. Vi tror att det var för att vi förstår området djupare. Vi som diskuterar är även personer som haft intresse för området och i många fall jobbat med dessa frågor i ett antal år, dvs vi kan för mycket. Vi är nog omedvetet kompetenta.
Det är absolut en bra bok, den ger många kloka tankar kring ledarskap och troligen en vilja att lära sig mer, att gå djupare in på de olika områdena.
Ska gå kursen i mars så jag återkommer!
Sue | 2024-06-28, 22:19
– hur svårt kan det va´?
Underbara Anna levererar igen. Den här karamellen har jag sugit på 19 februari då jag började läsa den (antecknar numera när jag läser faktaböcker!). Det vill säga att jag inte har varit superaktiv. Jag har ju alltid en bok i bokcirkeln oxå vilket gör att jag inte så ofta har prioriterat den här boken, utan har spridit ut det under våren. Rätt bra för då har jag läst tillbaka i mina anteckningar före jag börjat läsa igen.
Kommer återvända till både boken och mina anteckningar. Det går inte att läsa snabbt. Man behöver fundera på vad det faktiskt står. Ta in, reflektera och fundera på vad det faktiskt innebär det som står.
Motivation låter ju så enkelt och efter att ha läst och funderat över innehållet i den här boken så känns det åtminstone enklare. Du får en djupare förståelse vad motivation faktiskt är (och inte är), hur man börjar, och hur man upprätthåller den.
Sue | 2023-05-10, 10:44
Hur gör man för att må bättre egentligen? Jag har ju under många år funderat och försökt göra bättre val.
Anna inspirerar med följande lista som jag tänkte se min status på dem.
- Att få solljus före skärmljus på morgonen – lyckas nog bara enstaka dagar, men inser att de dagar jag skiter i telefonen före morgonrundan mår jag nog faktiskt lite bättre.
- Att andas genom näsan – gör jag oftast utan att tänka på det tror jag.
- Att spendera tid med tankarna – den här är bäst! Rafferundorna här är så otroligt värdefulla. Att strosa runt i naturen och låta mina tankar bubbla runt. Tack pandemin.
- Att njuta av en stimulerande aktivitet i taget – usel på detta.
- Att duscha kallt minst 30 sekunder – huga, en bit kvar på denna.
- Att ägna mer tid åt att producera än konsumera – beror lite på vad man menar med att producera. Fast jag skulle nog verkligen vilja ändra den här.
- Att ge andra odelad uppmärksamhet – ibland bra ibland sämre. Skulle vilja bli väldigt bra på denna.
- Att göra fysiskt arbete – vill ha mer av detta!
- Att åtgärda små saker som irriterar i vardagen – skjuter tyvärr väldigt ofta upp dessa.
- Att dricka vatten – yes!
- Att skapa tillsammans med andra – den här vore nog rolig att förbättra.
- Att leka – med Raffe ja, men annars är jag dålig på det. Försöker få in mer leksamhet.
- Att bli av med det som skräpar – förbättringspotential.
- Att läsa i en fysisk bok – rätt ok på denna.
- Att träna för att lära dig något över tid – hmm, vet inte riktigt. Är nog lite för otålig tyvärr. Kanske något att prova mer.
- Att göra val idag som gör dig stolt imorgon – det här har Anna pratat om flera gånger och jag brukar försöka tänka lite nu och då på det. Vet inte om jag alltid lyckas så bra.
Sue | 2019-05-30, 11:03
Jag följer sen ett tag Anna Tebelius Bodin i sociala medier och hon höll en kurs jag gick i april (Pedagogik på hjärnans villkor). Hon tipsar om fem saker man i höst önskar att man gjort under sommaren.
Riktigt bra tips som matchar rätt bra de saker som börjar landa i min plan.
- Var aktiv. Dansa, simma, spring. När du har ordentlig puls bildas endorfiner som gör att du mår bra och tänker bättre under stress.
- Läs. Läs på stranden, i gräset och på tåget. Läs vad som helst. Hjärnan upprätthåller bara en effektiv läsförmåga så länge den hålls aktiv.
- Skriv dagbok, eller blogg över din sommar. När du börjar dokumentera vad du är med om blir hjärnan bättre på att minnas av bara vetskapen om att du ska skriva om händelsen.
- Gör något i sommar som du verkligen älskar och där du kan utvecklas och bli riktigt bra. Självförtroendet kommer smitta av sig på andra områden så snart du fått den stärkande känslan i kroppen.
- Lägg ner mobilen. Det finns en hel värld av spännande människor runt omkring dig som behöver din närvaro. Du mår också bättre av att känna dig del i ett sammanhang även fysiskt. Umgås i sommar!