Slumpad post: Avlägsna kurser
English Swedish
| Prenumerera! | Kontrollpanel | Log in 
 

Läsningen rullar på

| 2026-04-26, 10:40

Älskar verkligen att jag har fått så bra rutin på att läsa. Det är inte varje morgon men ofta, ibland på lite andra tider oxå. Det sker verkligen inte per automatik utan det handlar om att prioritera. Jag vill läsa, och då tar jag mig den tiden.

Försöker underlätta för mig själv.

  • Vid mitt skrivbord har jag de pågående faktaböckerna lätt tillgängliga.
  • Jag och Raffe har numera en rutin att när jag ätit klart frukost (och han fått sniffa sina smulor) så går vi upp till arbetsrummet. Jag tar en bok och min anteckningsbok och sätter mig på golvet där jag gjort en mysig hörna. Han lägger sig i sin bädd där och börjar rätt snabbt snarka. Jag läser lite och sen tar jag en powernap. Beroende på vad klockan är så läser jag lite till sen.
  • På kvällar läser jag på min storytel reader, och i princip nästan alltid en roman i någon form. Om jag inte fastnar ordentligt i boken lägger jag ner. Har lagt ner rätt många böcker senaste åren. Är lite sugen på att kolla och se om de kanske funkar bättre nu. Har ju börjat läsa dem för att jag vill läsa dem.
  • Med hjälp av statistik får jag böckerna lästa och intresset håller sig levande.
  • Bokcirklarna gör dels att jag får böcker lästa, dels att jag bygger på mina bokhögar, men framför allt att läsglädjen får delas och det inspirerar såklart till ännu mer läsning!
  • Jag bloggar om läsning, om böcker och jag läser andra bloggar om böcker vilket gör att läsning och böcker får ännu mer fokus.
  • För romanerna har det verkligen gjort skillnad med serier. Då är det enklare att komma in i boken och jag vet lite mer vad jag får. Däremot har jag tappat min struktur att ha koll på när nästa del kommer…

Det jag kan sakna är mer konkreta läsplaner och det står på min lista att fixa. Sen kommer den inte att styra men ge mig lite lugn i att jag faktiskt prioriterar de som jag vill läsa och inte bara går på känsla.

Just nu så har jag i år läst 27 böcker vilket är rekord för den här tiden av året (25 var det tidigare rekordet).

  • 7 av dessa är facklitteratur på något sätt
  • 2 är skrivna helt eller delvis av män
  • 1 är högläsning för Simon
  • 16 är del i en serie (varav 4 första delen)
  • 3 är via bokcirkel
  • 1 har jag lyssnat på
  • 1 är kurslitteratur

Nu skulle jag vilja bli bättre på att läsa tidningar och rss:er.



Lässtatistiken och min hjärna

| 2025-12-27, 8:34

Det är inte bara steg min hjärna funderar på utan även läsning. Har ju full koll på min läsning sen länge tack vare bloggen, men även spreadsheets.

I juli gjorde jag en sammanställning där jag funderade på om jag skulle kunna nå förra årets rekord på 83 lästa böcker. Redan då låg jag efter och jag kom aldrig ikapp. Däremot gick jag upp på andra plats med mer än 61 böcker i november så ändå väldigt nöjd med antalet böcker jag läst.

Så härom dagen funderade jag på om jag skulle läsa ut lite kurslitteratur där jag har lite slattar kvar. Hm… om jag väntar tills nya året kommit får jag räkna boken för 2026. Ökar chansen för många böcker det året och minskar antalet i år. Win win! Läser gör jag ju oavsett – vilket är det grundläggande syftet med att mäta. Uppenbarligen går jag igång på statistik.

Så nu ska jag läsa en riktigt lång roman tror jag, vänta med senaste boken om Clara som kom i torsdags och läsa faktaböcker som jag inte ska läsa klart förrän senare.



Stegnörd mot årsstatistiken

| 2025-12-26, 20:29

Ända sen vi fick stegmätarna 2018 så har jag haft rätt bra koll på mina steg. Det har gått upp och ner kan man säga och ofta rätt relaterat till hur mina fötter har mått.

Under sena hösten har fötterna varit rätt ok men allergin sådär så jag har inte pushat så mycket utan slöat och inte brytt mig. Ändå har det tuffat på med ett snitt på över 9 000 alla månader.

Det såg dock lite mörkt ut för december (på flera sätt) så jag la in en extra växel när vädret faktiskt levererade lite bättre (och det var ledigt).

Idag kollade jag och nu är jag trygg i att det löser sig med att snitta 9000 steg i december oxå. Ligger just nu på 9 566 (över 15 000 idag!).

Så slog det mig att kolla årssnittet. För 2024 landade jag på 8 930 steg och när jag kollade låg jag i år på 8 974. Räknade snabbt ut att det faktiskt är görbart att komma över 9 000.

Nu när jag otroligt nog samlat ihop 15 000 idag känns det som överkomligt.

Ligger nu på 8 985 -> 15 steg saknas för varje dag so far -> 360 x 15 -> 5 400 steg att ta i kapp. Uppdelat på de fem dagar vi har kvar blir det 1 080. Tillsammans med de 9 000 jag då oxå såklart behöver gå så blir det 10 080 varje dag och det borde jag klara av.

Gillar konkreta kortsikta och överkomliga mål.



Tre med körkort!

| 2025-10-22, 20:06

Idag var det dags. Joel körde till uppkörningsplatsen i Farsta och jag drog och handlade. Sen åkte jag tillbaka och ställde mig och väntade.

20 över 2 var det en mängd bilar som kom tillbaka och jag tyckte mig ana Joel i en av dem. Tog en bra stund tills jag såg honom komma gående. Svårt att avläsa kroppshållningen men så vinkade han och gjorde jublande rörelse.

Vi firade med tårta!

Vi har som jag skrivit om fört statistik. Med reservation för att vi missat något så kommer lite statistik.

  • Runt 102 timmars övningskörning
  • Vilket ger ett snitt på 7,9 min per dag (under de 772 dagar han fått övningsköra)
  • 11 körlektioner
  • 106 tillfällen med mig
  • 36 tillfällen med John

Så en dryg månad efter teoriprovet kan även körprovet bockas av! Snabbt jobbat av Joel – 1 månad och 11 dagar efter födelsedagen. För mig var det 1 månad och 21 dagar.

John ringde Trygg Hansa och utökade försäkringen så att den nu inkluderar förare under 24 år.



Läsningen rullar på

| 2025-07-19, 15:55

Lite mer än halva året har gått. Jag skrev i april om hur läsningen har fått fokus och att det gör att jag läser fler böcker.

Då hade jag läst 24 böcker, idag passerade jag 45 böcker.

  • Sen jag började tracka 2006 är det bara fem år som jag läst mer än 45 böcker, på hela året.
  • Fyra av dessa år är 2020 eller senare så jag har verkligen fått upp läskonditionen känns det som.
  • 2022 dippade jag och läste bara 43 böcker. Så redan nu har jag läst fler.
  • 16 av årets böcker är faktaböcker. Detta är jag extremt nöjd med då jag länge velat ge den typen mer fokus.
  • Endast 3 är på annat språk än svenska.
  • Hela 7 böcker handlar om Clara i Norge för drygt 100 år sedan. Bra serie!
  • Endast 9 böcker har minst en manlig författare. Intressant. Alla dessa tillhör faktaböckerna.

Kan ju inte låta bli att snegla på förra årets rekord, 83 böcker. Där ligger jag efter och har gjort ett tag. Behöver läsa tre böcker till under juli för att komma ikapp och det kanske jag gör. Men, i augusti förra året läste jag bara fyra böcker så då har jag min chans. Nåja, börjar med att slå 2017 som innebar 48 böcker, sen kommer 2020 och 2021 med 54 och 55 böcker.

En bok i taget helt enkelt. Eller, nä, det är det ju verkligen inte för jag parallelläser mycket vilket jag gillar. Att slå ett år i taget kanske är bättre? Fokus på 48 böcker helt enkelt (2017).



Statistik på övningskörningen

| 2025-06-28, 15:33

När Joel började övningsköra tänkte jag att det vore lite kul att ha koll på hur mycket han körde. Han hade pratat rätt mycket om det och jag trodde det skulle bli åka av. Men det visade sig att det händer rätt mycket i livet när man börjar gymnasiet. För Simon var det lite annorlunda. Han pratade inte alls mycket om det men har istället velat köra nästan varje dag.

Skrev kort om hur vi lagt upp det via ett formulär i maj.

Nu kan vi se att Joel har övningskört 97 gånger och Simon 48. För Simons del innebär det att han sen sin födelsedag i april har snittat 21 minuters körning per dag! Joel ligger efter kan man säga (knappt 5 min). Men så har Simon kört 48 gånger på 68 dagar.

För övrigt har vi ju en diger plan för sommaren. De är klara med Riskettan och Risktvåan bokad till 1 augusti. Simon har haft en lektion och Joel en utbildningskontroll. Jag var med på båda och det var nyttigt. Både för mig och barnen. Finns en hel del att öva på. Nu ska bara bilen komma i form (blir eget inlägg vid tillfälle) så vi verkligen kan ta massa utflykter i juli.



Koll på övningskörningen

| 2025-05-02, 15:06

När vi gick handledarkursen med Joel pratade de om att man skulle skriva upp när man körde, vilka övningar man gjorde etc och vi fick någon folder. Jag digitaliserade det till ett googleformulär. Nu när även Simon börjat köra så har jag uppdaterat formuläret att gälla för båda. Passade då på att ta bort möjligheten att ange vilken övning man gjort och fortsätter med bara ett fritextfält (haft det oxå nämligen).

Följande saker får man ange

  • Datum för när vi körde
  • Vem som var handledare
  • Vem som övningskörde
  • Ungefärlig tid i minuter
  • Anteckningar där man kan skriva lite om vad man gjorde, och kanske var

Så nu kan vi se hur många gånger de kört och hur mycket tid de kört. Sen gäller det ju att komma ihåg och fylla i men det är något iaf. Simon har kört lite mer än 1 timme totalt och Joel är uppe i över 40 timmar.



Mer läsning

| 2025-04-27, 20:16

Jag är bokaholic – bara att erkänna. Älskar böcker och köper på tok för många böcker. Tanken när jag köper en bok är givetvis att jag ska läsa den (inte bara förvara) men det är det där med tiden. Annat som lockar och pockar.

2024 slog jag läsrekord med råge och hade lite tankar kring det som påverkat min läsning. En sak som jag inte tog upp där är statistiken som jag tror påverkar. Jag gillar ju inte att ha mål, men jag gillar att mäta. Har rätt länge trackat antal per år och haft ett stapeldiagram. Där kan jag se att jag redan nu läst lika mycket eller mer än 4 år sen 2006.

Sen 2020 listar jag vilken månad jag läser ut boken på årssidan och vid något tillfälle förra året (tror jag) uppgraderade jag mitt spreadsheet och kan nu se per månad, jämfört med tidigare år.

Där kan jag även se att jag just nu ligger en bok back förra årets läsning när april var slut (så jag har ett par dagar på mig att ta ikapp den). Plus att jag hittills snittat 6 böcker per månad.

Sen är det ju lite slumpartat nästan med snittet eftersom många faktaböcker jag läser tar rätt lång tid – särskilt de nedan.

  • Bokcirklar – har skapat en översiktssida så jag enkelt kan se vilka böcker vi läst i cirklarna. Har även skrivit vilken bok som är pågående just nu.
  • Kurser gör ju inte att jag läser existerande böcker men det breddar min läsning. Kanske att jag skapar en sida för dem oxå?

Statistik är verkligen givande, precis som läsning!

Kan tillägga att jag får hålla lite i mig när det gäller statistik kring böckerna för att inte hamna i ett belastande adminträsk. Så ingen statistik kring var författaren kommer från, kön eller kategori. Vore kul att ha men palla. Även jag har gränser.



80 böcker lästa

| 2024-12-22, 14:22

Redan i oktober slog jag nytt läsrekord då jag passerade 61 lästa böcker. Idag passerade jag 80 lästa böcker. Av dessa är endast en novell och jag har bestämt mig för att jag nästa år kommer lista noveller separat på min sida.

Jag har dessutom lyckats läsa 12 faktaböcker! Endast 3 av dem är från bokcirkeln så jag kan inte tacka den för allt men jag tror att den får mig att tänka mer på läsning.

Vi får se hur många fler det blir på årets 9 kvarvarande dagar!



Nytt läsrekord

| 2024-10-19, 12:18

Förra året slog jag läsrekord i november då jag nådde 56 lästa böcker. Jag landade sen på totalt 61 böcker under 2023.

I år har jag verkligen lyckats med läsningen (som jag skrev om i slutet av juni).

Uppskattar verkligen att läsa böcker. Att jag sen lyckats få in fler faktaböcker känns som något jag velat i många år. Att ha bokcirkel och att plugga är saker som bidrar såklart men framför allt är det nog att jag jobbar mindre. Jag har mer tid över till läsning.

Får se hur många böcker jag landar på i år!