Slumpad post: Mitt hjärta
English Swedish
| Prenumerera! | Kontrollpanel | Log in 
 

Kursmålen

| 2023-10-16, 8:12

Nu har det varit två tillfällen med kursen och jag tänkte jag skulle skriva om målen med kursen. Dels finns det ju mina egna mål med att gå den och dels kursen mål.

Kursguiden skriver om följande lärandemål, där man som student efter genomgången kurs ska kunna:

  • förklara vad hållbar utveckling innebär för byggande och boende
  • beskriva byggprocessen, myndighetskrav och miljöaspekter vid byggande
  • redogöra för olika byggmaterials tekniska och miljömässiga egenskaper
  • redogöra för olika byggtekniker för småhus
  • redogöra för olika typer av installationssystem för värme, ventilation, vatten och avlopp
  • bestämma lämpliga byggmaterial, byggteknik och installationer för ett småhusprojekt inom hållbar utveckling
  • beskriva ett byggprojekt med kravspecifikation, ritningar, beskrivande text och bygglovsansökan
  • göra en byggteknisk genomförandeplan inklusive ekonomisk kalkyl, tidsåtgång och kontroller

Alla dessa saker känns otroligt relevanta när jag funderar på vårt nästa boende. Jag har känt att det är så mycket jag inte har koll på när det gäller hus och tomt och det känns lite läskigt när man tänker sig att man ska köpa och ansvara för något. Att läsa det medans vi letar ger dessutom otroligt många nya insikter och tankar.



Målen 2022

| 2022-12-27, 21:14

Jag brukar ju som sagt inte ha konkreta mål men blev lite lockad igen så jag skrev ner ett antal i januari efter lite funderande. Det har inte alls funkat. Eller lite sporre kanske det har varit ibland men inte alls som jag hoppats. De har varit rätt bortglömda.

Det är väl stegen som fått en del fokus, och där har jag ju redan reflekterat lite – om att jag inte ska ska höja målet utan ha samma. Så det blir nog inga så här konkreta mål för 2023 utan jag återgår till helt och hållet ha fokus på vissa saker.

  • För rörelse hade jag att stå på händer – inte alls jobbat på, att ha någon slags rörelse i 15 min varje dag (under 300 dagar) – HELT tappat, göra en pull-up och det har verkligen helt ignorerats. Det som funkat har varit steg!
  • Läsning var en annan där jag skulle läsa en faktabok per månad och en roman i veckan – jag har läst, men inte så mycket. Jag och Simon skulle läsa två böcker i månaden men vi läste ett gäng rätt tjocka böcker så det har inte lyckats, men läst har vi!
  • Vi har spelat rätt mycket spel ändå under året även om det inte var ett i veckan. Kanske om vi sprider ut det iofs…
  • Sömnterapin gick jag igenom och det har ändrat vissa mönster och tankar så det är inte längre ett problem! Dock inte tack vare att det var ett mål…
  • Att hålla jobbtimmarna sket sig rejält, precis som att planera kosten och att göra färre köp.
  • Skulle även sova ute med Anna och det blev inte av men vi kom iväg till Blomtorp iaf!

Nu ska jag fundera lite över upplägget för 2023.



Snittade över 10 000 steg

| 2022-04-01, 20:27

Mars var en bra stegmånad. Ett flertal joggingturer och många utefrukostar. Väldigt härligt!

Det ledde till att jag för första gången på väldigt länge snittade högt på steg. Nämligen 10 052 steg i snitt per dag! Januari och februari låg jag på 8483 och 8810.

Förra året snittade jag över 10 000 i juli faktiskt och i februari 2020 låg jag på 11 336 – men sen dök hälsporrarna upp (eller ja, de fanns ju redan där men jag ignorerade dem nog lite).

Känns skönt att röra sig. Älskar friheten nu när jag inte har ont längre.



Tankar om framtida boende

| 2022-02-08, 20:56

För snart två år sen skrev jag första posten, och ett år senare nästa post. Jag funderar orimligt mycket kring det här. På olika möjliga vägar framåt. Man kan säga att jag är i äta-banan-fasen.

Det är många saker som är så svåra i allt detta.

  • Var i landet? Här har jag en hel del intressanta tankar kring olika områden i Sverige. Men vad är egentligen viktigt på riktigt? Hur mycket kommer klimatkrisen att påverka olika områden?
  • Läget i sig. Nära en sjö – hur viktigt är det? Nära en större stad? I ett mindre samhälle eller utanför? By? Grannar nära inpå?
  • Vilken typ av boende? Det finns ju många olika typer av hus, och vad är det vi skulle gilla?
  • Har vi några krav på huset i sig? Vill/orkar vi renovera? Kan vi tänka oss att bygga? Takhöjd? En eller två plan?
  • Har vi några krav på andra byggnader? Måste de finnas eller kan man fixa senare (går att flytta dit byggnader, eller bygga nya).
  • Hur stor tomt/mark?
  • Hur ska tomten vara? Vad vill vi ha den till? Ska det vara skog? Dvs inte bara lite skog utan vill vi även äga skog?
  • Om man nu ska renovera, vad kostar olika typer av aktiviteter (byta tak, stommar, gräva brunn, borra vatten/värme, installera solvärme, byta el etc)
  • Vilka saker på önskelistan kan vi tänka oss att anpassa? Och vad har vi egentligen på önskelistan?
  • Skadedjur och insekter. Hur mycket skiljer det i antal mygg på olika ställen? Vildsvin? Andra typer av djur?
  • Vad får det kosta? Vår plan är ju att ha båda ställena ett antal år (tills barnen slutar gymnasiet typ)
  • Hur mycket får vi egentligen låna? Där är det lite oklart och det påverkar såklart vilken typ av fastighet vi köper.
  • Om det är en gård, då är det andra lån som krävs och annan typ. Hur påverkar det?

Vad kan man mer fundera på? Hur hittar man svaren?



Drömmar om nästa livsfas

| 2021-04-15, 18:04

Har som märkts funderat mycket på framtida boende och nästa fas i livet. Fasen då barnen inte är riktigt lika stor del av livet.

Är inte alls missnöjd med livet nu, så det handlar inte om att jag vill fly, eller lämna det vi har utan mer att jag faktiskt vill fundera på vad jag vill ha mer av, sen. För att kunna välja rätt nu.

Jag listade ju lite praktiska saker kring framtida boende, såsom nära vatten, se horisonten, skön skog och flera byggnader och det kvarstår. Det jag mer drömmer om är vad jag skulle göra där. Hur livet skulle vara. Intressant nog så är det ingenting om jobb så jag gissar att jag kommer behöva gå i tidig pension, eller engagera mig lokalt på något sätt. Fast jobba deltid på distans skulle kunna funka.

  • Att kunna ha lite luftigare kök och att det skulle vara enklare att baka, göra saft och sylt eller såna saker. Gillar verkligen sånt. Ha plats för ett riktigt skafferi. Frysbox för att kunna frysa in bär eller bröd eller vad det må vara. Plats för att göra saker, och att bara vara.
  • Att kunna ha en stor trädgård där man kan arbeta lite mer men inte så kravfyllt. Ha hund lösgående. Ha höns eller ankor, kanske får eller getter. Älskar att vara med djur för det ger sån inre frid.
  • Inbillar mig att skärmar inte skulle vara lika närvarande (tror dock eventuellt att jag missbedömer det hela lite) utan det skulle finnas sköna alternativ som att hugga ved, eller göra något i snickarboden. Något som kan vara pågående och inte behöver plockas undan direkt. Att ha skön plats för pussel eller spel.
  • Att ha ett växthus i lite större modell så att det går att odla och pyssla med sånt. Inbillar mig att jag skulle gilla det. Var superpepp när vi flyttade hit men sen fastnade det lite pga så lite plats.
  • Att kunna träna i trädgården utan att känna grannarnas möjliga blickar.
  • Att sitta på en altan eller i ett inglasat uterum och njuta av miljön, ljuset och ljuden.
  • Att ha själsligt utrymme på ett sätt som jag inte får i radhusområde när jag hela tiden måste förhålla mig till omgivningen
  • Att ha plats för besök. Där besökarna inte behöver ta någons rum, eller vardagsrummet etc utan kanske kan ha en egen liten gäststuga och känna att de kan göra lite som de vill. Känna sig hemma.
  • Åka på loppis för att kunna hitta saker som med lite fix skulle kunna vara perfekt.
  • Göra speciallösningar på olika sätt så att huset och tomten funkade ännu bättre för just oss.
  • Att barnen ska vilja komma och hänga med oss på lov och ledigheter lång tid framöver.

Jag har insett det här senaste året (som på många sätt varit speciellt) att jag inte alls drivs av det sociala i den fysiska verkligheten (har ju familj och hund så får tillräckligt för mig) eller av att gå på event eller liknande. Inte så att jag ogillar det men det är inte så viktigt. Det gör att jag misstänker att jag skulle passa bättre på ett ställe där det inte hände så mycket. Då kan vänner komma och hälsa på hoppas jag.



Cirkulent boomer?

| 2020-12-29, 8:49

Årets nyord är publicerade och jag tror jag har ett mål.

Cirkulent boomer.

Boomer – person i medelåldern eller äldre

På just sociala media används också ett begrepp som kastar ljus på den klyfta som blossat upp mellan unga och äldre, nämligen ”boomer”. Uttrycket används pejorativt för att symbolisera hur hopplöst passé den äldre generationen är.

Cirkulent – person som ägnar sig åt hållbar konsumtion, företrädesvis genom återvinning

En cirkulent hyr, byter, lånar, vårdar och köper begagnat. Det är verkligen att vara en hållbar konsument. Slit och släng är passé. Det här är framtiden.

Den ena delen är redan fixat (boomer) då jag verkligen känner mig helt passerad av kidsen rätt ofta. Den andra delen (cirkulent) är något jag vill driva mot. Något som jag tror vi alla skulle behöva för att få ordning på den miljökatastrof som pågår.

Ett annat ord som jag verkligen gillar är

Lesserwisser – person som är mindre vetande men som trots detta förklarar ett fenomen för någon som vet mer

När någon som vet mindre förklarar för någon som vet mer, så är man en ”lesserwisser”.

Händer mer och mer här hemma och kan väl kanske höra ihop med känslan av att vare en boomer?

Ytterligare en favorit är

Novent – julförberedelser och adventsliknande firande i november

Som inte behöver någon mer beskrivning tror jag. Vi satte upp julgardinerna redan i oktober faktiskt.



Framtida boende

| 2020-03-24, 7:15

Vi har en idé om att köpa ett andra boende. Ett som nu går att använda på lov och helger om man vill, och som sen går att flytta till när barnen inte längre bor hemma.

Så vi har börjat lägga undan pengar till handpenning för ett sånt och spanar på hemnet till och från. Att åka iväg till Järbo som nu i januari var ett väldigt bra sätt att fundera, testa och se vad som är av intresse.

Kravlistan förändras något men inte särskilt mycket. Viktigast av allt är läget för det kan vi verkligen inte ändra på.

  • Nära sjö (och då menar vi nog så nära att det inte finns så mycket mellan vårt hus och sjön)
  • Se horisonten (att kunna se morgon- och/eller kvällshimmel vore så otroligt njutbart)
  • Skön skog i närheten (inget sly utan skog man kan gå i, njuta av)
  • Flera byggnader (enklast är ju om det redan finns byggnader och då gärna flera där man kan ha tex snickarbod, höns eller liknande)

Hur vi ska försörja oss om vi flyttar dit om 10 år? Ja det är en väldigt bra fråga. En annan väldigt bra fråga är var i landet det ska ligga och det vet vi inte heller men tillräckligt nära nuvarande boende för att vi ska kunna åka dit över en helg.



Fokus 2020

| 2020-01-18, 20:53

Tänk att det redan är ett nytt år och dessutom gått ett par veckor! Och att jag gör detta för nionde gången! När jag läser tillbaka så ser jag att det är rätt genomgående samma saker som jag vill ha som fokus. Gissar att det betyder att det är viktig. Har funderat en hel del på områden. Gillade att ha få förra året men det blev ändå spretigt.

Jag

  • Vänner vill jag få in på ett bra sätt utan att bränna ut mig socialt. Luncher är ett bra sätt, även upplevelser eller hundpromenader.
  • Raffe behöver vi jobba lite med kring hundmöten och att få ner energin på honom i vissa lägen, men i övrigt är det härliga rundor och lek som är fokus. Plus att få full koll på hans allergi.

Delar sen in kommande två punkter i två större delar, hälsa och skoj;

Hälsa

Hälsan är basen för allt det andra.

  • Sömnen kommer först. 8 timmar
  • Vara ute i dagsljuset de dagar jag inte jobbar eller jobbar hemifrån
  • Tänka på andningen och mitt allmänna tempo
  • Kosten är viktig. Se till att vi har matlista, äta mycket frukt och grönsaker, färre sötsaker och annan processad mat. Flexiterian så gott det går. 12/12 – dvs låta magen vila 12 timmar varje dygn. Sover bättre då.
  • Rörelse, för jag vägrar bli stel och ha ont. Rafferundor, crossfit, utegym, gräsmattan, moveoo etc. Gör egen rörelseserie hemma, varje dag.
  • Fortsätta med behandlingar – naprapat, massage etc.
  • Mentalt har tillkommit.
    • Tänka klokt (vara snäll och faktiskt berätta för andra när de gör bra, säga nej, tänka snälla tankar – både om mig och andra, tacka istället för att ursäkta)
    • Skärmpauser. Aldrig mobil i sovrummet. Hålla koll på skärmtid.
    • Minska antalet intryck.
    • Reflektera; varje kväll, dag och månad
    • Varje vecka har ett särskilt fokus
  • Ha koll. Jag blir så mycket lugnare då. Nyttja min bujo, Trello, G Suite (dokument, mail, kalender, keep)

Skoj

Utan skoj blir livet rätt trist så här vill jag verkligen få in saker. Listan kanske mest är för att jag inte ska glömma bort sånt jag vill.

  • Läsa – både faktaböcker och romaner
  • Rita – vill verkligen lära mig rita bättre
  • Hantverk – sy, virka, sticka, brodera och allmänt pyssel, kanske tälja eller dreja?
  • Skriva – fortsätta blogga och ännu mer sen reflektera
  • Fota – kanske dags att damma av systemkameran? Älskar iaf att fota, och även att göra saker av bilderna sen (blogg, kalender etc). Kanske dags för en fotobok?
  • Musicera – lära mig en låt på piano, gitarr kanske? Spela lite följt ibland.
  • Lyssna – musik och kanske någon podd?

Familj

Flera delar egentligen, dels hela familjen men även i olika konstellationer som vi gjort tidigare.

  • Utemåltider har varit najs och något jag vill fortsätta med
  • Raffelek och Rafferundor i olika miljöer känns väldigt härligt
  • Träna tillsammans! Båda barnen är med i boxen nu, plus att jag har som mål att kunna ta med Raffe och träna på gräsmattan eller utegymet.
  • Äventyr tillsammans. Kan vara stort som smått
  • Sova i vardagsrummet en natt per vecka
  • Läsa högt tillsammans är något jag värderar väldigt högt
  • Se tv-serier och film tillsammans
  • Spela spel när vi orkar
  • Ha mer fokus när vi fixar i hemmet och se till att förbättra sånt vi tycker behövs (eller måste)
  • Bestämma matlista tillsammans

Jobb, nätverka & kompetens

  • Balans jobb & fritid känns som en utmaning med ändrade arbetsuppgifter så här ska jag vara vaksam
  • Våga göra nya saker
  • Morgonkaffe så länge det fortsätter och känns givande
  • Nyttja de forum jag har; jobbet, linkedIn och en del andra forum (ofta via Slack)

Miljö

Här har jag funderat och ser tre delar.

  • Konsumindre för här finns det verkligen potential. Jag behöver använda det jag har, och ser det som att vi behöver spara pengar med mål framtida boende.
  • Inspirera andra handlar om de människor jag typ träffar, kan vara på jobbet, eller på sociala medier
  • Ifrågasätta företag, politiker, arbetsgivare och producenter och detta tror jag egentligen är viktigast av allt så här vill jag hitta något bra sätt att göra detta på.

Tidigare år: 20192018201720162015201420132012



Fokus 2019

| 2019-01-05, 8:51

Mål har varit svårt att lyckas med, men mina motton slår aldrig fel; Keep it simple och Just do it. De har jag kvar så klart.

Har varierat lite olika områden i mitt fokus och kör lite nytt igen i år. Kommer fortsätta att reflektera varje månad kring hur det går då det är supernyttigt att se tillbaka till mitt fokus regelbundet.

Jag

Fokus på mig själv, för att kunna fokusera på annat behöver jag se till mig själv först. Behöver bara vara ibland men jag gillar ju även att hitta på saker och här är en hög med saker jag kan kolla på för att se om jag har lust med.

  • Rörelse – simma, promenera, skridskor, skidor (längd, utför), stå på händer, cykla, enhjuling, hjula, jonglera, kendama, mooveo, styrka, jogga, Raffe
  • Pyssel – rita, tälja, gör armband, pärla, sy, virka, sticka, brodera, lappa & laga, origami, ull, fläta, läppsyl
  • Vara ute – promenader med Raffe, lek med barnen, ät och fika utomhus
  • Skriva/fota – blogga, instagramma, gör fotoböcker eller album
  • Musik – lyssna på musik, spela flöjt, piano, gitarr
  • Läsa – böcker, bloggar etc

Rörelse ingår ju ovan, men jag vill oxå förbättra det jag stoppar i mig. Inga köpta godsaker (undantag glass och choklad – stoppar inte i mig några mängder), och ingen alkohol heller, mer vegetariskt. Jag vill även hålla koll på att jag snittar minst 8000 steg/dag de senaste 30 dagarna. Vill även fortsätta gå på lite olika behandlingar.

Vänner är viktiga, både att träffa men även att ha kontakt med.

Tänka klokt vill jag oxå. Säga nej, tänka snälla tankar, stoppa dumma tankar och sprida snällhet, glädje och kunskap. Sluta med saker som tar energi, avfölja i sociala medier tex.

Familj

Umgås, ha roligt ihop, gör roliga saker ihop. Det blev ganska uppenbart när vi listade saker vi ville göra. Så jag tänker att jag bara listar saker vi vill göra ihop och så får vi se om det lyckats. Mest är det känslan jag är ute efter. Vi har även insett att vi ibland ska dela upp oss så det är mycket möjligt att det blir så på lite olika sätt.

  • Se på film/tv-serier ihop
  • Spela spel (kort- och brädspel, dator- och tv-spel)
  • Äta utomhus
  • Pyssla (se ovan)
  • Utflykter – teater, shower, bounce
  • Laga mat och baka
  • Scouter – fortsätta åtminstone fram till sommaren tillsammans alla tre
  • Läsa (högt, tyst samtidigt)

Jag och barnen har pratat om att ha torsdagar som vår hitta-på-dag. Vi försöker ha den obokad och kan pyssla, åka iväg på saker eller så.

Vår jord

Finns få saker som är viktigare. Här ser jag den personliga delen med saker jag kan fortsätta eller börja göra på det egna planet, men jag ser oxå att jag kanske kan påverka eller inspirera andra på något sätt (måste bara komma på hur).

  • Allmänt
    • Källsortera
    • Ta med kassar när jag handlar
    • Undvik engångsartiklar (ha med vattenflaska, kaffemugg)
    • Sluta köpa plastsaker om det finns alternativ (tex tandborste)
  •  Transporter
    • Flygfritt 2019
    • Gå, cykla, åk kollektivt, åk tåg
  • Kosten
    • Vegetariskt ute
    • Om jag köper kött
      • endast svenskt kött
      • i största möjliga mån krav/ekologiskt
    • Slänga mindre mat. Här har vi en utmaning som heter duga.
  • Prylar
    • När jag tänker köpa något bör jag ställa mig själv några frågor.
      • Behöver eller villhöver?
      • Vad är mitt behov, egentligen?
      • Har jag redan detta?
      • Har jag något jag kan laga/reparera som löser mitt behov?
      • Kan jag låna istället?
      • Kan jag hyra istället?
      • Kan jag köpa det begagnat?
    • Röja bort sånt jag inte längre behöver/använder för att sen sälja eller skänka. Det gör att andra kan slippa köpa nytt.

Jobb & kompetens

  • Jag tycker mycket är roligt så jag måste lära mig både att säga ja, och att säga nej, och att ställa krav.
  • Fortsätta jobba lagom, och se till att vara ledig tillräckligt mycket.
  • Läs böcker, bloggar etc om det jag tycker är roligt.
  • Lyssna på föredrag live, poddar, youtube etc om det jag tycker är roligt.
  • Nätverka så som tex Morgonkaffe, linkedIn etc.
  • Sprida min kunskap på lite olika sätt (här till exempel).

Tidigare år: 2018201720162015201420132012



Sötsaker på resande fot

| 2018-09-06, 21:41

Suck. Jag bestämde mig ju för att dra ner på sötsaker. Nu när jag skulle Barcelona på Atlassian summit så insåg jag redan på Arlanda att jag skulle äta sötsaker och skippa restriktionerna. Blir lixom ytterligare en jobbighet. Däremot så har jag inte druckit alkohol (och det har funnit massvis) och ätit minimalt med kött.

Frukosten idag blev en picknickkasse från hotellet där det bland annat var två munkar. Och igår på mässan hade de en teamtavla med rätt många munkar – tog såklart en.

Nu ska det dras ner igen!